torsdag, januari 26

Homosexualitet och landsförräderi

Min mamma påstår att världen kanske är redo för en homosexuell president efter 10-20 år, men inte nu. Bara för att beskriva hur vissa ser på saken nu. Hon kallar mig för landsförrädare för att stöda Haavisto eftersom hon är bombsäker på att en homosexuell presdient gör skada för Finland och Finlands rykte. Jag kallar henne rasist och tycker att världen absolut är redo och att det är ju bara en PERSON vi väljer till president inte till par. So what att det är en man till där istället för en kvinna, inte står de nu och grovhånglar i presidentens slott heller.

Tycker att det är så ofantligt tråkigt att en persons sexuella läggning ska vara avgörande för en viss position. Det är så fel. Men hon tycker ju också att homosexualitet är en modefluga och att människor idag "väljer" att bli det. Jag tror igen att människor idag vågar vara vad de är och också mår mycket bättre när de kan vara vad de är. Jag är så upprörd över hur nån kan tänka som henne och speciellt hur jag som hennes dotter kan tänka så otroligt annarlund, för vanligtvis är vi ganska överens i de flesta frågor.

Ska bli spännande att läsa dethär om 20 år, har det månne ändrat?

7 kommentarer:

Mimmi sa...

Lite homosexuellt grovhångel på självständighetsbalen kan väl inte skada? :D Jag tycker att du har absolut rätt i din ståndpunkt.

Anonym sa...

Här håller jag med dej! Att döma ut en människa för att dom är 'lite annorlunda' är trångsynt och så förfärligt löjligt! Läste på ett forum att Haavisto skulle vara en bra president för vårat land, men att denna person ändå bestämt sej för att rösta på Niinistö.. Denna logik förstår inte jag mej på!?
Haavisto har i alla fall min röst!

Michaela sa...

Det är ju lite fel att lyfta upp min mor som en som har mycket emot homosexuell president, men eftersom hon är en helt vanlig människa med åsikter så som så många andra, tycker jag att det är intressant att skriva att det helt pårikigt finns människor som resonerar så. För annars tycker hon ju nog också att han sku vara helt bra, det är bara homosexualiteten som stör.

sus sa...

En bra kommentar jag hört är att valet är lite som en arbetsintervju. Vid en arbetsintervju skulle det ju vara oacceptabelt att den potentiella arbetsgivaren börjar fråga om sexuella preferenser, i synnerhet om valet sen skulle falla på någon annan. Hur bevisar man att det inte handlade om diskriminering? Men många människor är inte redo, trots att lagstiftningen är tydlig.

Oca sa...

Min mamma tänker lite lika, att han nog annars är en riktigt bra kandidat men att det inte är bra att han har en man som partner. Ledsamt, att det skall falla på det. Det är nog många av den äldre generationen som tänker så (45-50+).

Men det som är positivt är att trots att hon är smått fördomsfull har hon lyckats uppfostra mej till en tolerant och öppen person!

Katarina sa...

De ända som hjälper är att rösta. Personligen är jag på Niinistös sida men ifall niinistö skulle vara homosexuel så sku jag ändå vara på hans sida. Nu är de bara att rösta rösta och så vinner den med mäst röster ;-)

Michaela sa...

Nu har jag röstat!

Kati: vanligen röstar jag på samlparitet men inte denhär gången.

Oca: Bra att vi blivit toletanta

Sus: Helt bra kommentar, det är ju olaglitgt.