onsdag, januari 25

Packningsfunderingar

5 tutinätter kvar tills vi far och flyga, som jag brukar säga åt Arthur.

Och jag väntar så, men det är intensiva dagar före det och packande är ingen lätt match med dethär patrasket och allt som skall med. Imorgon har jag skola från 12 till typ 8, på fredag jobbar Micke kväll, på lördag ska vi till stan på dagen och Micke jobbar lördag-söndag natt och söndag kväll måste allt packas och lagas klart och måndag 6.15 sätter vi oss i bilen påväg mot fältet. Sen har jag också skoluppgifter som borde göras och fixas före det.

Men dethär med packningen. Jag vill ha det så lätt som möjligt där för att där inte behöver stressa så mycket, men sen kommer ju utrymmes och viktbegränsningar emot. Jag har beställt en tuttflaska med engångspåsar, jag har köpt en resevattenkokare så att jag inte behöver ta med 8 liter mjölktetror eller 2,8 kg burkgrötar, istället blir det pulvermjölk och smaksatta elovenagrötar (som han nog inte borde få, men han gillar inte babygrötarna mera), sen är det ännu 15 stora burkar med mat och sked och liten talrik ska också med. Vi har ju all inclusive hotell och inga kokmöjligheter på rummet. Mellanmålsfrukten köper vi där men för det ska jag ta kniv och skalare med. Vill på alla vis undvika att Sander blir sjuk. Finska blöjor ska också med eftersom googlande säger att egyptiska är plastiga och inte håller eventuella diarreer. Pottan hade jag tänkt släpa med eftersom det är lättare för Arthur men nu misstänker jag att den inte ryms, då måste vi bara hela tiden hålla i honom ovanför byttan. Sen är det ju varma kläder och kalla kläder åt alla och nån liten leksak åt barnen och alla mediciner och hygienprodukter. Med barn med i bilden försöker jag vara så förberedd som möjligt. Nattlampan måste jag komma ihåg.

Men sen kommer vi till problemområdena. Det ena är kameran och det andra vagnen. Funderar om jag ska ta systemkameran eller den gamla lilla digitalkameran. Den första ger ju bäst bilder och det sku vara roligt att fota ute i ljust, men den är stor och man måste hålla reda på den och det känns som att det räcker med att hålla reda på två barn. Digitalkameran fångar ju upp vad vi gör där och hur vi har det men är inte rolig att fota med och bilderna blir inte så bra.

Och vagnen. Vi har ju en babyjogger city mini. Toppen vagn: lätt i vikt och att få ihop och där kan barnet sova och är skyddat av solen. Problemet är ju att bara ett barn ryms dit och att Arthur inte alltid orkar gå, ibland är det också säkrare att ha honom på ett ställe och inte så att han yrar omkring som en huvudlös höna. Så idag fick vi en gammal emmaljunga syskonvagn, en utan "huva" och inget extra. Men där sku båda kunna sitta när vi kör ner till stranden och också sova vid behov, ett parasoll sku bara behövas. Men den har lågt handtag och är jobbig att skuffa igen. Såna problem.
Hit ryms två ungar och alla strandhandukar dit under. Går att sätta lite lutning på stödet.

3 kommentarer:

Nonnu Neuloja sa...

En sådan vagn söker jag efter till våren sommarn.

Michaela sa...

Men den är lite klumpig att köra, men jag tror också att vi ska försöka göra av oss med lite vagnar och börja använda denhär mera.

Tanja sa...

Nä vet du! Jag fick av min granne en precis likadan vagn här under veckan. Tänkte också ta den med till södern. :) emil e för stor i sina vinterkläder in i phil&teds så tänkte ta den helt i använding åt oss o sälja p&t. Samma problem med lågt handtag hade vi, men vi skruva och borra en pinne fast i chassit så det går och justera på höjden. O så sydde jag en kil i ryggstödet med dragkedja så den går att sätta i liggställning.