fredag, februari 22

Maksimerare!

Dethär var så intressant så jag citerar:

"Tutkimuksissa on havaittu kahdenlaisia päättäjiä: maksimoijia ja tyytyjiä. Maksimoijat etsivät tietoa päätöksensä pohjaksi, tekevät vertailuja ja kyselevät muiden kokemuksia. Heille kelpaa vaihtoehdoista vain paras. Tyytyjät valisevat pureskelematta yhden vaihtoehdon ja elävät sen kanssa onnellisina. Suurin osa meistä on jotain siltä väliltä." (kodin kuvalehti 5, 2013)

Och det första är ju så jag. Visste inte ens att sånthär studerats och att det finns andra som jag. Ofta sku det ju vara roligt att vara en "tyytyjä" för det går ju massa tid åt till att hitta det bästa alternativet. Men det ger mig å andra sidan så stor tillfredställelse att hitta det bästa alternativen och i helt små frågor sku jag i evigheter kunna söka det bästa alternativet (gjorde det t.ex. med Arthur parkeringshus).

Inga kommentarer: