lördag, februari 23

Vår sömnstatus

Inatt har jag sovit. Och det är väl nog ganska länge sen jag sovit. 3-tiden vakna jag själv och gick på vessan men ingen unge som behövde mig då. 20 över 6 ropa Arthur på mamma och han gick och kisa och så somna han om på 3 sekunder brevid mig. Jag var då ren så pigg att jag steg upp.

Sander är hos min mamma.

Sander är alltså första gången borta utan mig. Han är på övernattning hos sin murre. Och han var så nöjd när han for. Vinka bara hej, hej där i bilstolen och såg fram emot sitt äventyr, att få vara ensam hos murre och Jigi. Först var tanken att Arthur sku fara till henne och leka med sjörövarlegona men sen när han var sjuk så fundera vi om hon sku prova ta Sander. Kvällen hade iaf gått lugnt utan utbrott. Jag och Arthur hade det också jätteskönt här. Titta på Pippi som räddar sin pappa från sjörövarna. Spela länge, länge Uno junior och Arthur konstatera hur skönt det är när inte Sander kommer och äter upp korten. Översalta popcorn åt vi också och vår kväll gick jättelugnt till.Och natten med då alltså.

Arthur vaknar ibland på natten. Ibland tom 2 gånger om han sovit på dagen. Då ska man sitta brevid och han somnar om. Ofta ropar han också på pappa så det är inte så jobbigt. Sander igen är ännu också lite jobbig på natten, som han egentligen alltid varit. Men alltid finns det ju en orsak med honom. Tänderna störde ju i sådär 1 år och vi fick gå omkring och vyssja och vagga. Och ännu också går jag ofta omkring på natten med honom och vyssjar och vaggar. Han somnar i sin säng när nån sitter brevid. I nåt skede vaknar han, ibland 12, ibland 4. Ibland skriker han, då måste man först gå omkring för att få honom lugn. Om han bara är lugn lyfter jag honom i vår säng och han sover vidare. Men i vår säng så får han också under natten nåt och börjar sparka med fötterna, skrika och spänna benen. Och det enda som då också lugnar är att ta i famnen och gå omkring tills hans slutar sparka och man kan sätta ner och det kan ta några gånger. Att ge mjölk brukar lugna ner och om han får det så sover han också längre på morgonen. Och jag är nog ganska säker på att det är växtvärk. Det kommer bara på natten och han spänner och sparkar så, och gråter. Han har ju ont. Och det är bara mamma som duger. Om Micke tar (vilket han nog får göra ibland) skriker Sander "mamma, amppo" nonstop hur länge som helst.


Som tur har jag en fin sömngåva. Jag somnar genast om när ungarna somnat pånytt och jag kan fast ligga på 10 cm madrass med händerna uppåt och helt krångligt och sova, bara jag får sova och ingen skriker.

2 kommentarer:

malin sa...

jag kan inte alls somna pånytt om jag vaknar, och medan jag var gravid sv jag nästan ingenting. så den sovåvan skulle jag ärna ta emot :)

Michaela sa...

Det måste vara jätte jobbigt att inte sen få tag på sömnen mera. Jag sku nog säkert ha kollapsat om jag sku ha svårt att somna om efteråt för har nu i snart 3½ år vaknat åtminstone 2-3 gånger per natt. Oftast mycket mera.