torsdag, augusti 29

Motion och framtida yrken



Idag hade vi ett husdjur på vår gård. Den var nog rätt så gullig där den grävde småkryp från under stenarna. Bilden har inget annat med texten att göra än att den också är tagen idag.


Jag har på sista tiden funderat ganska mycket över motionsrekommendationen på 2 timmar för barn. Läste nån bok menat för dagisar om hur de bättre sku få in mera motion i dagis och tips på olika saker man kan göra. Där stod också att man inte ska förbjuda nåt av sakerna på gården (det som jag fundera på tidigare) utan istället stå med. Men på grund av lite personal och så förstår jag att det inte är möjligt fast i och för sig är ju ställningen under 140 cm hög. Men det kommer jag inte att börja tjafsa om. (Det jag däremot ska börja tjafsa om är att om man tar till mat så måste man äta upp den. Urdumt ju!)

Jag anser att det i alla frågor är föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn. Rörelse, mat, pysssel, ja precis allt! Dagis är ett ställe barn är på när föräldrar jobbar (om det nu sku vara så bra här då) men det är ändå föräldrarnas ansvar att sköta och uppfostra sina barn. Så därför är det min uppgift att se till att barnen rör på sig tillräckligt och hitta på nya saker för dem att göra så att de utmanar sig själv och så att de utvecklas. Jag tror på riktigt att motion och det att man använder är kroppen och får välbefinnande av det gör att man mår mycket bättre och orkar bättre. Så bra mat, tillräckligt med motion och tillräckligt med vila är vad jag valt att prioritera. Men 2 timmar är ganska mycket och det att barnet sitter i sandlådan räknas inte och ofta så är ju många lekar ganska stilla. Arthur blir iaf genast slut av minsta lilla och anstränger sig bara mera om nån jagar honom eller han får jaga nån.

Men idag, idag tror jag vi fått ihop det. På morgonen var vi över 1 timme i simhallen och ingen var stilla för en sekund. Vi jaga leksaksvalar vi tagit med och så rutcha de om och om igen. Och sen på eftermiddagen så for vi på "mamma springa och barnen cykla" länk och det blev en över 4 km länk och den aktiva fasen i det var 30 minuter (med mycket pauser för att gå över vägen, stanna och dricka, leda cyklar upp för backar, stanna för att titta på nåt). Sen på det stanna vi i en park nära oss och lekte polis och tjuv och hängde i klätterställningar. Och nu hoppas jag att de sover bra. Inatt har båda vaknat varsin gång och sen har de också båda kommit i vår säng vid olika tillfällen så det var 4 väckningar för mig inatt.

Dagisveckan tog slut för oss igår och gårdagen hade gått bra. Vi lämna 2 skrikande barn där för första gången klockan 8 (eller Micke hade svårt att lämna Arthur och vi sku 8.30 vara annenstans och 8.24 kom jag inrusande och skrek att NU måste vi fara. Det gjorde ju situationen ännu bättre) men halv 3 så ville inte Arthur hem utan han ville alltid vara där. Sander hade också slutat skrika snabbt och hade inte haft lessamskrik på hela dagen men nog fått utbrott vid maten då han inte ville att en skötare sku sitta brevid. En potatisbit hade han smakat av soppan och sen ätit 2 mandariner och det hade varit hans lunch.

Och idag i buu-klubben fråga de vad barnet vill bli som stort. Arthur vill bli jägare och polis. Det beskriver honom ganska bra.

Inga kommentarer: