torsdag, februari 20

Packningen

Okej, nu ska jag börja fundera på den. Packningen. Ifjol såg det ut såhär (och nu är jag igen glad att jag kan kolla i bloggen för hjälp).

I år kommer det med en liten kappsäck, sån som man sku få ta in i planet med, och sen stora rinkan. I lilla kappsäcken går alla krämer, burkar och mediciner och sen lite kläder. Jag tvättar gärna kläder där och tar med så lite som möjligt. I år kommer ingen potta* med men nog 20 nattblöjor åt Sander. Sen kommer två flytvästar med och simpuffar och simglasögon och uv-kläder. Barnen får ha på crocsen ren i planet och mina flip-flops är minimala. Rockarna för bli i bilen och inget extra med.

För planet blir det en ryggsäck med minidator, pysselböcker, pennor, häften, spel och byteskläder. Nåt att äta är ett måste när man reser med barn  i min värld (för man kan inte anta att de sku äta sig mätta på flygplansmat) men nu när vi far dit är det bara kvällsmål och lite extra som gäller så blir säkert frukt och smörgåsar.  Sen får barnen ta med sina dagisväskor och packa dit sina sovnallar, shorts och bilar/turtles/lite leksaker. Det gör det mera krångligt för oss men jag tänker mig att det är lärorikt att lära sig ta hand om sina egna saker och att själv hålla reda på nåt (fast jag vet att det är jag som i slutändan gör det).

I år har jag inte tänkt ta med nån vagn alls. Jag kommer säkert att ångra det i nåt skede, men det känns onödigt. Under våra 4 dagar i Mae Phim sku vi kunna natta Sander i vagnen men sen på Koh Samet där hotellet är på sanden och i början på djungel och vägarna är dåliga och obefintliga så känns det bara korkat. Och så ska den släpas på båt och hit och dit och bara för 15 minuter/dag då Sander ska nattas. Dessutom var Arthur 2 år 9 månader när vi var i Trapani, Sicilien och vi hade bara resevagnen åt Sander och Arthur sov då han sov. Jag tänker inte hålla fast så hårt på Sanders rutiner (fast han nu är ett rutinbarn) utan hoppas att han sku klara sig utan vila (och han gör det om han en dag är utan och sen sover länge nästa morgon). Sen tänker jag mig att han kan somna för stunder i båtar/bilar och att det räcker. Och sen får Micke gå till rummet och natta honom om det behövs. Där är det endå svalare. Så vagnen stannar här. Det enda vi använder den till här är för att natta Sander på dagen.


*Sander är inte så glad över att jag bestämt att han ska sluta använda pottan (eller egentligen rita han på väggen brevid pottan och jag konstatera då att den går bort (inte så myckt logik i det, men så var det)). Han håller sig för att skita jättelänge och har börjar få massa klickar i byxan. Sen vägrar han gå och kisa när man ser att han har nöd utan håller sig tills kalsongerna har en blöt fläck i sig. Men, han är snart 3. På dagis har han ingen potta utan använder byttan. På resan har vi bara byttor och han kan det själv med byttan och räcks upp för att stå. Han är bara lite envis min son.

Inga kommentarer: