måndag, april 26

Varför så negativt till invandrare?

Före jul sluta vi prenumerera på hbl, jag tyckte vi sku spara. Men nu har det kännts lite tomt att inte ha nåt att läsa på mornarna så började igen prenumerera på den. Och nu kan jag igen konstatera att dethär landet är helt vrickat.

Jo, jag fattar att vissa människor, sånadär väldigt "Finland ska helst inte ha nån kontakt med resten av världen" är av den åsikten att utlänningarna kommer och ta våra jobb, men att en så viktig person som Heinäluoma går och påstår något sånt tycker jag att är helt sinnesjukt. Jo, det går dåligt för partiet, men kanske man sku byta ordförande istället för att göra dethär landet ännu mera främlingsfientligt. Jag tycker inte att det är något fel i att göra det lättare för utlänningar att få jobb i Finland, tycker ju också att det är roligt att finländare kan fara till andra länder och lätt få jobb. Och det är ju trevligt med diversitet, och nu talar vi ju ändå om människor som kommer hit och jobba och inte såna som kommer och leva på socialförmåner. Och fast arbetslösheten nu är rätt hög så kanske det beror på att vi har arbetskraft med fel utbildning och kanske genom att ta arbetare utifrån, tex sjukvårdare, hjälper denhär snedvridheten. Tycker bara att det är så fel att man fiskar röster och genom det göra landet ännu mera främlingsfientligt. För om nu Heinäluoma säger så så måste det ju vara sant. Nåja. Hoppas att människor är smartare än så.

Inga kommentarer: