måndag, augusti 30

11 månader 6 dagar

Arthur just nu är en helt härlig prick. Han är så underhållande. Igår lekte vi kurragömma (han sprang bakom väggen, eller ibland bara bort från mig, och så rusa han tillbaka i min famn) i säkert en halv timme och han bara tjattra. Sen är det roligt att kasta klossar, att försöka få dem på varandra, köra bil, rulla boll, sätta på diskmaskinen (fast lite svårt är det ännu att förstå att man bara får göra det en gång). Ute älskar han också att vara. Han går omkring, vill sätta allt i munnen, tittar och pekar. Fordon är väldigt intressanta. Han pekar på varje bil. Han kryper nästan aldrig mera utan sättet han kommer fram på är genom att gå. Och jag gillar det. Så mycket lättare att vara ute med gående sak än med krypande.

Han kanske säger mamma. Eller iaf brukar han ofta säga maaaama när han står nedanför mina ben och vill i famnen. Men vad vet jag om det är det. När man frågar "var är" bilen/bollen/traktorn/lastbilen/dockan så går han oftast fram till rätt sak och lyfter upp den. Idag bad jag honom lyfta upp en kloss och han gjorde det. Så lite förstår han. Men kommunicerar genom att peka och stöna.

Han äter igen allting och med god aptit, och det gillar jag. Till morgonmål yoghurt med lite snäll mysli och på kvällen gröt och i sängen en flaska ersättning. Han äter samma mat som vi och under de senaste dagarna har vi ätit nöt-grönsakswok med ris, köttsoppa, kikärtssoppa (god!), fiskbiffar med kokt potatis, pestopasta med grönsaker, fisksoppa. Soppor är helt sjukt bra familjemat. Imorgon blir det morotssoppa och grönsaksfrestelse som jag lagat idag. Ibland får han nog ännu burkar om jag är lat och vill ha tex pizza. Om nån annan äter vill han också äta och fast det ibland är störande så gillar jag att han är så villig att smaka och testa på allting. Han har smakat på bulla en gång men inga andra onödiga sötsaker har han gått, och ska inte heller få på länge.

Han har blivit mycket mera självsäker och självständig. På nya platser är han bara en liten stund famning och sen far han omkring och upptäcker, speciellt om det är andra barn på plats. Och han är så nöjd så.

Den här lilla pricken är nog bara så härlig. Här en liten dåligt filmad video under vår promenad. Den fick ett abrupt slut för vagnen höll på att fara i diket.