tisdag, augusti 3

Sjuklingen bättre

Igår kväll, där en 7-tiden hade Arthur 40,2 graders feber. Han fick en suppositorie och somna snabbt, han var helt död, somna fast jag tala i telefon.
9 vakna han och jag tog honom i vår säng och vi sov där. Halv 11 var han så kokhet när han vakna att jag bestämde att kolla temperaturen. Den var igen uppe vid 40,3 trots värktabletten. Fast vi gett full dos medicin så gav vi en till för hans hjärta dunka så mega snabbt och han var som ett värmebatteri. Jag och Arthur somna om och vakna ännu 12 och 1 och sen nästa gång när han vakna 7 så var han mycket svalare. På moron var det 38,5 och nu på kvällen var det 37,7.

Och vi har ingen aning vad han haft för fel, men igår natt när han var sådär het så höll jag nog på och flippa ur. Var i full beredskap att fara till läkare när som helst, men tänkte ändå att det är bättre att han får sova.

Idag försökte vi vara lugna och hemma men vi gjorde endå en tur till centrum, för det är ju som att gå en promenad.

5 kommentarer:

Jill sa...

Skönt att höra att febern gått ner. Jag kan tänka mig att det måste varit fruktansvärt att se honom ha sådär hög feber.

Michaela sa...

Helt hemskt, man känner sig så hjälplös

Eva - Kakkakaffe sa...

Tre dagars feber? Kommer det prickar i samband med att febern försvinner?

Anonym sa...

tips för att få ner hög feber: hjälper inte bara paracetamol kan man alternera med paracetamol o ibuprofen (burana suppo) var 6:e timme. När ungen är över 10kg kan man ge panadol + pronaxen (receptmedicin). Har man inte medicin hemma eller funkar inget annat kan man duscha babyn/barnet med svalt-kallt vatten, lufttorka o låta sova i bara blöjan. (Dessa råd har jag fått av läkare/hälsovårdare.)

Michaela sa...

Inga prickar. Efter mina googlingar så tänkte jag också så, men eftersom prickarna uteblivit så vet jag inte riktigt.

Tack för tipsen, hoppas ju att han aldrig igen ska ha såhär hög feber men då är det bra att veta. Är väldigt ute med allt vad gäller mediciner.