torsdag, april 25

Sander och cykeln och 4 km

Sander fyller 2 år om 10 dagar. Idag gjorde jag en sparkcykeltur med båda barnen. Det var en 4 km länk. Och Sander, han bara sparka på. Inget klagande, inget att ge upp. Utan han bara cykla på. Jag sprang brevid och skrek "titta framåt, hålls på sidan, bra, fint, stanna, vänta, titta framåt, akta!" och barnen bara cykla. Jag sku aldrig rekommendera nåt annat än sparkcykel åt blivande 2 åringar för med såna så kan de faktiskt själv ta sig framåt. I till och med 4 kilometer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk vad olika det kan vara:)Min nästan två-åring (21 månader) hasar sig fram i snigelfart med sparkcykeln, en sträcka på max 100 meter. Nå, huvudsaken är att han själv tycker att det är skoj! Lärde sig Sander direkt, eller hade han också en snigelperiod i början?

Michaela sa...

Nå Sander är ju egentligen ett specialfall för Sander är inte som en vanlig nästan 2 åring. Och det säger jag inte med skryt i rösten utan bara för att allt är så ofattbart med honom, sådär motoriskt då. Han är inte långt ifrån Arthur, 3½ år, i sina motoriska färdigheter. Han klättrar t.o.m bättre över staket än Arthur.

Men Sander börja med sparkcykeln då han var 1 år 4 månader och i 1-2 veckors tid så gick det sakta och han gick med cykeln men han sku ren då efter brorsan så att uppmuntra honom behövdes inte. Från att han var 1 år 5 månader så for han framåt som man ska, sådär sparkande och glidande. Men Sander gör nåt tills han kan och han ville kunna cykla som Arthur så han träna och träna och sen så börja det ju gå. Han har ju alltid varit lång så cykeln räckte till ren då. Nu på våren fortsatte han bara och kom ihåg hur det funka.

Och med Arthur så var det ju inte alls lika. Han hade inte intresse för den alls till först, det gick några månader före han såg på den. Jag fick själv gå brevid och skuffa honom på cykeln så att han sku få upp intresset. Och där gick det längre långsamt men sen förstod han nog det också, tror det var vid 1 år 10 månader. Så ja. Alla är så olika.

Men med sparkcykeln så kan ju ändå barnet själv röra sig framåt och det tycker jag att är så fint! Tänk att ett så litet barn, som en 21 månaders, kan gå med sin cykel i 100 meter själv. Inget sittande på trehjuling som mamma skuffar. Sparcyklar är nog bara bäst!