lördag, mars 29

Barnbidraget

Jag blir så oändligt trött på denhär barnbidragsdebatten. Vi använder barnens barnbidrag och vi använder den till 100 %, inget går till nåt konto för barnen. Men, barnbidraget är nåt extra som staten nångån bestämt sig för att erbjuda barnfamiljerna. Det är inte nåt som ska ses som en absolut självklarhet som är varje barnfamiljs absoluta rättighet. Det att man väljer att försöka få barn ska inte ha nåt med barnbidraget att göra, inte heller hur stort barnbidraget är. Om man vill ha barn så ska man själv kunna stå för dem. Det är den utgångspunkten jag lever efter. Och därför känns det inte alls så farligt för mig att barnbidragen skärs med ca 7 euro/månad. Jo, det blir mera ju flera barn man har men summan men ännu får är ju enorm. Och som sagt, det är ju en summa som borde ses som en extra bonus för varför sku staten måsta finansiera det att nån får barn?! Och jo det är ju för att man vill att landet ska fortsätta befolkas och vill stöda det på nåt sätt, men jag tycker inte att det är den 100 euron som borde få avgöra om man vill ha barn eller ej. Och jag blev rent ut sagt chockad när jag märkte att vi sku få 365 euro/månad när vi får vårt 3:e barn. Det är ju en så otroligt stor summa.

Och jag utgår nu från att Finland staten måste spara. Och med den utgångspunkten så stör det mig inte ett dugg att man skär lite i barnbidraget. Jag tror att de familjer som har det jätteknappt ändå får utkomstöd (eller vad de nu sen heter, pengar iaf) och andra stöd och att den helheten borde hjälpa. Sen är jag ju också av den åsikten (i de flesta fall, finns undantag) att man kan göra nåt annat och genom att ändra vissa saker kanske man sku börja klara sig bättre ekonomiskt. För vår egen del är jag säker på att vi sätter 15 euro på onödigheter varje månad. Micke köper limsa och godis varje gång han har nattur och om de föll bort sku det sparas in. Eller 6 ciderflaskor eller en 12 pack öl. Eller 2 vinflaskor eller några chipspåsar med dip.

Och sen har jag inte hört ett ord om vad som händer med vårdbidraget och hur det ändras på. Kunde läsa i hbl att kristdemokraterna vill ändra på det men vad saken innebär vet jag inte. Kanske man med barnbidragsdebatten slopar över det för det är ju alltid så fördärligt om nån förmån skärs ned (samma är det ju om nån sku gå med på att sänka sin lön) medan ändringar eller höjda skatter inte är lika farliga. Och sen ännu om hbl: Det är ju jättefiffigt att ha nån som sätter allt barnbidrag in på barnens konto att säga barnbidraget är viktigt.

Inga kommentarer: