lördag, mars 8

Tre korallöar

Nu har vi bara 3 hela dagar på Koh Samet med sol och strand kvar och sen far vi till Bangkok och där hinner vi hänga en eftermiddag i köpcentrum eller pool och sen blir det långt dagsflyg hem. Suck snyft att det ren ska ta slut. Men jag är så glad att vi i år igen att hade möjlighet till dethär. En riktigt, riktig semester. Jag är faktiskt jättenöjd.

Igår hängde vi på vår strand här på Samet. Vi hyrde en mega luftmadrass som vi lekte med hela dagen i havet. Det regna första gången, en skur på 10 minuter och jag var rätt besviken att det sluta så snabbt. Det var så härligt och lugnt och tomt i havet när det regna. Dessutom är det svårt att hitta skuggiga platser på förmiddagen så det blir en massa sol så det var en skön paus. Nå, resten av dagen sken solen och vi var massa i vattnet och på madrassen och det kändes nog i huden på kvällen. Sander vila med Micke i stugan och då var jag med Arthur och öva simma. Hans glöd och kämpariver för att lära sig simma är enorm och nu kommer han 3 meter själv utan flytmedel med huvudet ovanför ytan. Det är bra att vi har pool för där är det lättare och lugnare att träna (och inget salt vatten). Vi avsluta med sent mellanmål på terassen och det märktes vid middagstid för barnen åt inget och vi hade beställt en hel fisk som Arthur ville ha... Nåja, vi hade lärt oss för idag.
Super hälsosamt mellanmål med kex, chips och chokoflingor.

Sängbarn

Mina sötaste!

Idag var vi förmiddag på strand och i pool och sen for vi på eftermiddagen på speedboat äventyr till 3 korallöar. Barnen såg så fram emot att åka snabb båt. De somna rätt snabbt och sov under första snorklingspunkten och mamma var i båten med dem. Det visa sig att man gick i land på en ö och på de andra två ställen snorkla man. Men det var en kort tur, från 14-17 så det var helt okej och priset för en vuxen var 12 euro så det var inte så farligt. Dessutom var det spännande att de 15 andra på båten var thailändare och vi var de enda utlänningarna (överlag en sak jag tycker är bra med denhär delen av Thailand: Turismen är inte uppbyggd för västerlänningar utan för thailändare). Vi väckte barnen när vi kom till Koh Kudee. Ön var stenig och inte alls paradisig men vi var där en kort stund och åt vattenmelon och ananas. Sen for vi vidare till ett snorklingsställe och där mata de fiskar och det kom så massa fiskar kring båten och vattnet var så klart. Då kom också barnen med i vattnet och tyckte det var så spännande med alla fiskar. Efter båtutfärden blev det ännu pool och så beställde jag färdigt mat medan Micke laga barnen i skick och de åt jättebra med riktig mat. Sen hade vi ännu massa kväll kvar och så satt vi på en bar i solstolar och åt nutellacrepes och sepla spel. Micke drack drinkar. Så chill.

Det var vågigt och mycket sjöborrar vid korallerna så det gällde att hålla fötterna upp och att hållas på ställe. Det var då bra med flytvästar för alla i vattnet. Dessutom simmar/snorklar ju alltid asiaater med flytväst.

På hemresan klättra Arthur och Micke upp där bak och det var två saliga killar.