måndag, mars 3

Koh Samet

Nu ska jag snart påbörja andra natten på Koh Samet. Ön har varit en positiv överraskning och det har egentligen alla resans ställen varit. Jag gillar att det är mycket thailändska turister på ställena och att det inte endast är uppbyggt för utländska turister. När vi åkte över från Ban Phe till vårt hotell Vongduan Resort så var alla andra på båten thailändare än vi. Och idag ville några thailändrare (nu antar jag nog lite, men asiater iaf) fota sig själv med barnen. Här på Koh Samet finns förstås också mycket europeiska turister men det har ändå en såndär chill charm på sig som jag gillar. Och så kan man gå barfota hela tiden, "måste" äta allt på stranden och så är vattnet helt härligt klart och stranden vit och finkorning. Och så säljs kokosnötter på stranden, och färska frukter och det är helt så pardisiskt det kan bli.

Arthurs hud har inte tagit dethär klimatet/vädret/solen riktigt bra och den har blivit rödnippig och kliande. har ni googlat och kommit fram till att det säkert är miliaria, eller värmeutslag. På nätterna har kliande stört och jag sku villa ha ACn varm men det hjälper igen honom när det är svalt. Sen har vi också rätt liten säng här på Koh Samet och jag och barnen delar en smal dubbelsäng (den är säkert bara 140cm) så det är inte lika bekvämt som i Mae Phim. Men vårt thaivilla är annars mysig och funkar bra.

På fredagen, dag 4 väl, så var vi bara vid poolen vid hotellet i Mae Phim. Åt en fantastistk middag med limekoktfisk och minihummerstjärt och allt möjligt sjukt gott. På lördagen for vi före 9 mot Ban Phe och båten som sku fara därifrån 10 (nå den for kanske halv 11) mot Vongduen på Samet. Mamma mötte oss när vi var framme kvart över 11 och så åt vi lunch, simma i havet, fick rummet, Sander sov (yes!! andra gången under resan), jag gick och titta till mammas ställe, vi köpte chokladpannkakor åt barnen, simma i poolen och åt middag. Idag, ren dag 6, hängde vi vid mammas strand Ao Cho hela dagen. Härlig strand och ännu klarare vatten. Men det fanns för lite skugga där och fast jag smörjde mig flera gånger blev mina axlar för röda, barnen är också lite för röda på sina armar så imorgon är det skugga som gäller. Vi var på mammas sida från 9-16 och sen simma ännu barnen lite i poolen när Arthur så gärna tränar på att simma och dyka (han vill inte dyka i havet när det kommer salt i näsan). Barnen fick kokt spagetti till middag och de var saliga och åt nästan allt med ketchup. Deras ätande är nog så skumt här men bra om det nu får nåt i sig. Semester tänker jag, semester. Sander somna ren under sagan (för han sku ju inte sova på dagen fast han ren vaknat före 7) och Arthur somna å snabbt.

(Och jag fick detta inte upp igårkväll, så försöker idag på morgonen)

(Micke har hållit i kameran några gånger och resultatet är att det finns foton av mig men så värst normal ser jag inte ut på dem)