måndag, mars 10

Koh Samet och solkrämer

Sista natten på Koh Samet börjar snart och det är helt okej. Att vara 10 nätter här är länge för det finns inget annat att göra än strand. Vi sku egentligen bra ha kunnat köra Koh Chang med under dessa 2 veckor eller lite mera fastland men nu känns det helt skönt att fara tillbaka till civilisationen. Att gå barfota i 10 dagar är helt tillräckligt för nu (fast jag sku nog gärna ännu vara i Thailand länge, länge till men Koh Samet räcker för nu).

Koh samet sku jag kunna beskriva med: Klart vatten, fina stränder (om än smutsiga på några ställen), massor gungor i träd, motorbåtar, papayasallad, fruktförsäljare på stranden, äta på stranden, dåliga bilvägar, dyra taxin, ingen shopping, dyrare än fastlandet, barfotagående, snorkling. Jag har iaf varit positivt överraskad och speciellt med tanke på att det tar 2-3 timmar hit från Bangkok.

Vädret har varit rätt hett de senaste dagarna men idag har det varit mulet och blåsigt och det har passat bra, speciellt då Arthurs hud sagt upp sig helt. Hans mage börja svida i havsvattent till och med så han har inte kunnat simma mycket idag. Huden blev bättre men nu har den igen börjat bråka och värre denhär gången för det svider i både pool och hav. Så med tanke på honom är det bra att semestern nu börjar vara slut. Igår var mammas sista dag på ön och Micke var och dyka och då spendera vi hela dagen på Ao Cho och dagen var bara perfekt. Blev igen lite för mycket sol för mig men när vattnet var så skönt och stranden var så het så bodde jag ju i vattnet. Barnen var helt slut och idag slockna Sander också vid middagen och jag kom till rummet med honom halv 8 och somna genast. Så tungt att semestra!

Och så ska jag ännu göra solkrämsdokumentation:

-Sprayflaska är rumpa. Den går sönder och så måste den öppnas och allt rinner allestans.
-Att smörja barn/sig själv på stranden är otrevligt. Barnen är antingen våta eller sandiga eller så springer de genast igen i vattent. Så hög solskyddsfaktor som möjligt är bäst (helst alltså 50 och inte 30 som vi nu hade).
-Vattentålighet är viktig faktor!
-Acos ansiktspinne är toppen för att smörja ansiktet (synd bara så trodde jag att den tappades dag 5 och så hitta jag den idag, 9 dagar senare)
-Jag har använta 2*150 ml på 2 veckor. En 25 och en 15. Båda tog slut och borde ha smörjat lite oftare. Aco var här också bra på 15.
-Arthurs hud mår bättre utan uv-kläder och för honom är kemikaliskt skydd bäst. Aco funkar bra. Han behöver 1-2 burkar för 2 veckor.
-Sander har varit klädintäckt och använt lite solkräm, mest sebamed kemikaliskt. 

Inga kommentarer: