måndag, oktober 15

Julkalendrar

Sander älskar mumin, han riktigt ÄLSKAR dem. Mumin och alla bilder på mumin gör honom helt galen och han skriker bara mumin. Nu har han också fått börja titta på muminfilm och genast han ser tv:n skriker han mumin. Mumin är hans grej. Arthur igen är sjörövaren. Lite har det lugnat ner sig men sjörövare är nog vad som toppar hans lista.

Så en dag när jag gick i Prisma såg jag en muminjulkalender (kan inte förstå att allt ren nu ska bli jul!!!) och sen hitta jag denhär sjörövarkalendern på nätet. Och jag vet att mina barn sku bli så överlycklig över sådana kalendrar. Mumin och sjörövare. Det sku vara perfekt. Och enkelt. Lite dyrt. Men enkelt och perfekt. De sku gilla.

Vi har inte haft kalendrar tidigare. Arthur var så liten ifjol. Inte sku ju Sander heller förstå i år, men han sku älska mumin. Sen så har jag nåt emot stora, dyra kalendrar. Iaf tror jag det. För det är nåt i mig som tvekar. Nåt som tycker att det är för mycket saker. Jag vill inte ge en massa leksaker hela tiden. Eller så har jag väl resonerat före barnen, kanske gör jag det ännu. Inte överdriva det. Och på nåt vis känns en kalender som överdrift. En massa saker. Men saker som jag vet att sku göra barnen jätteglada (förutom att Sander sku bli arg när han inte får öppna alla luckor genast eller inte får leka med huset). Och sen ska inte julen behöva kosta så mycket. Nån gratiskalender med luckor borde ju vara bra. Men de är tråkiga. Själv hade jag alltid en miljon chokladkalendrar, men såna kommer inte hit. Det är nu helt onödigt. Så då är igen det mest bekväma, roliga och perfekta en mumin och sjörövarkalender. Men måste vi sen ha en sån varje år?!?

Tankar om dethär? Tack. 


1 kommentar:

Anonym sa...

Ett annat alternativ är att själv tillverka en kalender som kan användas många många år framåt! På så vis kan man ge vad man själv tycker att är passande. Det behöver ju inte vara någonting dyrt, på så vis sparar man in lite pengar genom åren. Själv syr jag kalendrar åt mina små. År X får dom dessutom varsin julsock, eftersom vi ger en julklapp som håller dem aktiverade tills julgubben kommer, tänk så mycket man hinner fixa före kvällens julmiddag och andra grejer! Kalendern behöver ju inte vara korsstygns sydd heller, det finns oändligt med andra möjligheter där ute! Det är bara att googla för idéer :)

http://tovansvarld.blogspot.fi/2012/10/manisk-och-jul-forberedelser.html