lördag, oktober 20

Samlare

Min mamma ska flytta inom kanske sådär ett halvår. Igår var jag där hela dagen och vi gick igenom hennes nätkoppi. Där var lådor som var ihoppackade för 12 år sen och som ingen sett i under den tiden. Så nu har jag loppisbord och ska försöka bli av med ens lite av det på ett ekologiskt sett. I dagens läge är jag ingen samlare, jag vill ha så lite som möjligt omkring mig. Eller inte nu helt lite, men inget totalt onödigt i alla fall. Böcker vill jag nästan inte alls äga eller filmer och sånt. En gång läser jag eller ser nåt och det räcker. Men igår hos mamma hitta jag min glansbildssamling, 3 stora kartonglådor med tvillingar, tjejligan och andra läslusen böcker. Jag älska att läsa. Där var en rysareserie på 4 tvillingböcker och böcker om att fylla 13 och gilla pojkar. Sen var där en min pappas HC Andersen bok från 58 (joo, den säljer jag nog inte) och en muminbok som genast blev pop hemma. Pettsons tomtemaskin var där och den ska bli jultradition. Mina kläder från då jag var 15 och oj så jag var smal (en M/L nog, men nåt som aldrig sku komma att gå på mig igen), de ska hoppeligen få ett nytt hem.

Men sen var där också 3 stora lådor med gardiner och tyg och dukar. Och en massa ljusstakar, pytsar, prydnadsgrejs. Och dethär var bara nere i källarkoppin. Hela hennes hem är sen fyllt med liknande saker. Så glad att hon är i liv (och inte ska hon nu ännu dö på sådär 30 år) och att hon nu flyttar till mindre och måste göra sig av med saker. Jag fick riktigt angst av att vara där i allt kräsa. Nu hoppas jag då bara att det går till salu och att jag inte sen ändå måste kasta allt.

Inga kommentarer: