söndag, oktober 14

Mat

Självgjord tortillaplätt
Jag tycker så om vår nya måltidsrytm och jag är ännu lite störd på mig själv att det gick så länge innan jag förstod att det kan ändras. Men senare förstod jag varför vi åt så ofta på eftermiddagen och varför alltid middagen var lite onödig. För med små och lite större babyn så har jag försökt få intrugat så mycket mat som möjligt som sista måltid och då har middagen inte fått vara för sent, och jag levde ännu i detdär att kvällsmålet måste vara stort och mätta inför lång natt och då blev middagen alltid konstig. Men nu kan vi äta stort mellanmål fast halv 4 som idag och sen åt vi först middag lite före 7 och då hann vi med mycket också där emellan.

Mat facinerar mig mycket och jag är jätte mat intresserad. Jag älskar att äta och smaka på olika saker men jag tycker också om att laga och veta vad det finns i maten. Jag läser alltid alla recept jag kommer över och tycker om att laga själv. Jag satsar på att göra så mycket själv som möjligt och oftast blir det rätt traditionella finska rätter. Själv har jag inte växt upp med såna så det är jätteroligt att upptäcka dem och att det faktiskt är gott. Jag undrar vad för mat jag växt upp på för min mamma har inte tyckt om att laga mat, speciellt då vi inte tyckt om att äta hennes mat. Jag kommer ihåg att hon laga nån levergryta (yääk) och kallops med hemsk kött och sen har hon lagat god korvsoppa. Men mycket pulvermos (sku aldrig laga sånt själv nu mera!), fiskpinnar, chicken nuggets osv. Med mamma var vi längst vid färdigmatsdisken i butiken och makaronilådan och potatismoslådan kom alltid därifrån, likaså hamburgare, pizzor och hotdogs. Själv går jag nuförtiden nästan aldrig förbi färdigmatsdisken (nångång blir det potatismoslåda för den är faktiskt god och sen fiskbullar). Och kanske det också är med den bakgrunden som jag tycker att det är så facinerande hur lätt det egentligen är att laga mat från grunden. Och med lite planering tar det inte heller så länge. Köttbullar sku jag aldrig mera köpa färdiga.

Utan min bakgrund sku jag säkert inte vara så matintresserad men om vi sku ha haft lite mera måltidsrytmer och struktur på ätande sku jag säkert haft det lite lättare med mat (för mitt förhållande till mat har varit helt jätte förvrängt). Så jag vill ge det åt mina barn och också åt oss som familj. Att varje gång möjligt äta tillsammans och att maten som serveras är näringsrik och god. God mat är viktigt så jag använder riktigt smör att steka i och att baka med och grädde om det behövs. Det fettet skrämmer inte mig men grädde använder jag  i maten max 1 gång/vecka, tycker inte om gräddig, tunga saker. Socker är jag mera försiktig med men när vi äter nåt sött är det oftast hembakt (fast vi idag åt glass). Och barnen får ändå i sig så mycket socker från ketchup och sweet chili sås (ska ätas med nästan varje maträtt) så försöker hålla det nere. Men också sötsaker är en del av livet och jag tror att man måste lära sig äta sånt med motta. Man äter 1 muffins eller bulle och sen är det bra och man behöver inte äta tills det kommer ut genom örona (som jag alltid gjort). Kolhydrater är inte heller nåt jag undviker men försöker variera där också och inte bara äta vitt bröd utan sätta med frön och liknande.

Idag har vi haft en bra matdag. Micke hade sin första betalda semesterdag (fast den egentligen först är imorgon nu när jag tänker efter) så vi fira med stort morgonmål. Nybakta semlor, ägg, bacon och pålägg. Lunchen var rester fråg igår: lindstörmsbiffar, brunsås och potatis. Som mellanmål åt vi fil, bröd och barnen fick ännu chokladmuffins som blivit kvar från igår. Har länge velat äta tortillas men de är så fulla med skrot så tänkte jag sku laga själv. Lite tid tog det ju nog och i nåt skede tänkte jag att det är helt idiotiskt, men de blev jättegoda, mycket godare än butiksköpta. Använde hälften majsmjöl och hälften vetemjöl enligt detta recept. Rekommenderar.

Och nu först har jag börjat bli flunssig på riktig och idag sku jag inte överlevt utan finrexin. Har inte varit på länk på en vecka och före det var det också mest bara paus. Får sjukt i nacke och rygg av att inte kunna träna.

2 kommentarer:

Dagny sa...

mums, dom dæ tortillaplættarna såg goda ut. Måst testa :)

Michaela sa...

Det jobbigaste var nog att kavla ut dem. Jag tycker inte alls om att kavla och aldrig att jag får nåt runt. Hoppas ni har allt bra!