måndag, oktober 1

Framtiden

Min plan har länge varit den att jag sköter undan alla skolkurser i år (4 stycken kvar) och söker jobb nästan höst och tar praktiken av det. Vanligtvis gör man ju praktiken medan man studerar men jag har sparat det eftersom jag inte vill sätta barnen i dagis än. Jag har totalt 20 veckor praktik att göra och det är om jag jobbar hela veckor. Men hela veckor har jag inte tänkt jobba utan bara halva. Så då blir det väl 40 veckor och det är typ 10 månader.

Och jag kan inte jobba gratis. Vi måste köpa en bil till, barnens dagisavgifter måste betalas och sen måste också bortfallet hemvårdsstöd räknas med. Gissar att jag sku behöva typ en 1000 euros lön för deltidsarbete. Hittills har jag varit helt positivt inställd till det. Men sen börja jag fundera på vårdalternativ och konstatera att det enda vettiga alternativet är att de börjar dagis i Lojo centrum. Men sen hörde jag att det också är helt proppfullt och så många andra alternativ har jag inte. Sen är ju situationen på arbetsmarknaden inte alls så toppen just nu så vad säger sen att jag hittar ett sånt jobb jag vill ha och sånt jag får praktik för.

Och sen måste jag inte göra det nu. Jag kan frånvaroanmäla mig i två år och kan skjuta upp praktiken lika mycket. Vår eknomiska situation kommer nu att vara samma långt framöver och vi klarar det. Så jag måste inte. Ända orsaken att göra det är för att få skolan klar.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Hittat nyligen till din blogg. Underbart att läsa om er vardag. Kanske det är för en personlig fråga, men hur många försök tog det för er att bli gravida? Är själv inne i denna kamp att få ett positivt svar :).

Michaela sa...

Roligt att du gillar! För vissa är det säkert en för personlig fråga, men för mig är det inte. Men så roligt att svara är det ju inte eftersom det med båda hände genast då det var bestämt. Och jag har efter 2 dagar genast kännt att jag är gravid och det att jag måsta vänta 2 veckor på att kunna testa var ren hemskt, så jag kan inte ens föreställa mig hur det känns när man väntar och väntar och varje månad blir besviken. Hoppas att det lyckas för er snart.