onsdag, mars 5

Picture perfect days

Gårdagen var en riktig fotodag. Jag fota som en galning för allt var så perfekt coh fint och underbart. Eller nåja. Barnen vakna förrän solen ens hade börjat gå upp och det märktes genast att humöret var lite enligt det (de vakna alltså 6.15). Men vi gick till stranden när solen steg upp och fota lugnet. Sen googla jag fram info om sjöjungfrun här på kkoh samet och berätta den sagan åt barnen. Efter morgonålet gjorde vi oss i skicka att gå nedåt till en annan strand. Till den första stranden kom vi snabbt genom en bra väg, ao thian tror jag det var. Vi simma där och barnen drack sina juicar (jag har alltid med till stranden äppel/ananas/nåt juice i 2 dl tetraburkar med sugrör för de dricker inte så bra med vatten, eller inte tillräckligt iaf). Efter att vi simmat en stund där bestämde vi enhälligt att vi sku försöka oss till nästa strand, ao wai. Vägen dit var inte den enklaste och stigen var inte lätt att gå på. Först gick vi bland med stenar och sen klättra vi upp i djungeln och gick där och hade ingen aning om vart vi sku. När vi sku välja väg valde vi först fel och stigen börja försvinna med tiden så vi vände om. Barnen vandra duktigt på och sen kom vi till Ao Wai och det var nog helt supervackert där. Barnen klättra i träden, vi åt lunch där, vi simma, gunga och åt majs och färsk frukt på stranden före vi åka hem därifrån med flakabilstaxi på flakan. Taxina är superdyra och för att åka några km, typ 2, betala vi 250 bath (typ 6 euro). Här finns en väg på denhär ön och den går som en bergochdalbana och på vissa ställen finns det ingen väg alls utan bara gropar.
Micke fick barnen att vila och jag läste min bok, Kackerlackorna klar (hitta den på förra hotellet) och halv 5 väckte vi barnen. Arthur var kokhet och det visa sig att han hade feber. På kvällen var den uppe i 39,2 och då fick han medicin och sov gott. Jag och Sander hade tumismiddag och han ville ha dyr pizza så jag bestämde att vi delar. Sen visa det sig att han inte åt nåt av den, smaka på 1 mm av den och jag åt resten. Jag var irriterad för jag har inte kommit till thailand för att äta pizza och om nu sander sku ha ätit sku den inte varit nåt, men när han inte åt! Nå. Nu ska jag bara äta thaimat igen.
Dagen före gårdagen så hängde vi på vår strand. Först försökte vi med poolen men Arthurs kropp klia så där. Dessutom kom jag på att hans hud inte får andas tillräckligt i uv skjortan så han har fått vara utan den och huden mår så mycket bättre nu. Men stranden funka bättre än poolen och vi satt i skuggan av ett träd. Ända tills en dam sa åt mig: ”miss, snake!”. Jag hoppa upp och sprang ut i vattnet utan att se mig om. Tydligen hade en grön trädorm fallit ner från trädet bakom mig men den var snabb och for in i rötterna igen... Jag vill kanske inte sitta där mer. Sen åka vi taxi in till centrum och där fanns inget speciellt så vi kom snabbt tillbaka.
Idag ska Micke och Arthur hänga på rummet och vila och jag och Sander gå till mamma. Jag spydde imorse efter att jag smakat på apelsinjuicen vid morgonmålet men efter att jag spytt ut saften kunde jag njuta av omelett, rostbröd, pannkakor, thaimat, vattenmelon, papaya, ananas.