måndag, april 21

Bästa påsken



Vi elda som dårar hela torsdagen och det blev aldrig varmt när det blåste så. Nå sen på fredagen kunde man inte mera vara inne i stugan för det var så hett....

Dethär är i stort sett stugan. 9 m2 sovrum och en minikök och ett vardagsrum.

Barnen har läst massa kalle ankor och pocketar. Också självständigt. Jee.

Eccu fotar.

Krattar och röjer upp och flytta sandlådan.


Och tälja och fila och hamra.


Påskäggsjakt.



Ytterst uppskattad påskgåva (det är ju så roligt att ge gåvor ibland)


Blått och soligt vid träkojan.

Världens vackraste.



Påsken har ingen betydelse för mig och jag är helt ute med påsken. Tur så hade nån präst/kyrkperson på dagis informerat Arthur om att påsken firas för att Jesus dog på ett lila kors. Tyvärr hade de missat att förklara vem Jesus var men jag tyckte att jag rätt fint förklara honom hur den historien gick till, konstatera bara att jag inte riktigt vet varför han dog och varför han sku sättas på ett kors och vad som egentligen var speciellt men det var säkert inte så viktigt... Sen förklara min mor att nu "sitter han på Gud fadern den allsmäktiges högra sida" och jag konstatera igen i mitt huvud att det är helt korkat att barnen är döpta för för mig är allt bara en historia, lite som en saga. Nå, det var viktigt för Micke, likasom kyrkobröllop var. Och kyrkan gör ju bra saker så jag är inte emot den på nåt vis, men att tro på Gud och Jesus och allt det gör jag inte.

Okej, tillbaka till påsken. På torsdagen for vi till landet och det var kallt och stormigt och supermysigt när brasan spraka och träden gunga och fåglarna kvittra. Vi fick allt städat och fredagen börja bra. Ecci och mamma kom också dit och vi elda bastu och det var nåt speciellt med påsken fast vi inte åt nåt speciellt och Micke jobba hela påsken. Barnen har lekt fint tillsammans och det behövs inte mera hållas så mycket koll på dem. Dessutom tycker jag om när barn kan vara fritt och inte alltid ha nån som kommenterar allt. Men därför gick det också tokigt, eller tokigare än tokigt och värren än värst och det sku ha kunna sluta i katastrof hela påsken. För på söndag när jag och mamma flytta om lite inomhus så lekte mina barn ute nånstans. Och mitt i allt hörde jag väl gräl eller så gick jag bara ut och så såg jag att min ena son höll fiskfileringskniven* i ett stadigt grepp runt den andra sonens hals. Och jag skrek, vet inte ens vad jag skrek, men mamma sa att jag skrek. Och dethär barnet förstod nog inte vad han gjorde, han ville bara försvara ett träsvärd som den andra tagit (eller hur den nu sen slutligen var). Som tur gick det inte värre än 2 ytliga skrapsår och patienten lugna sig genast han fick plåster. Och den andra fick höra om hur han sku ha kunnat ta livet av sin bror och så blev han rädd för att han sku hamna i fängelse utan mamma och pappa och så fick jag trösta honom med att barn som tur inte sätts i fängelse. Men ja, skräckslagen blev jag och så lärde jag mig igen att jag nog måste vara lite mera uppmärksam om vilka saker barnen leker med och att inte lämna knivar framme. 

Annars så var ju påsksöndagen superlyckad. Sander sov en natt utan att skrika (det hade han gjort 2 nätter före) och så sov båda barnen till 8. Arthur slog upp ögonen och kom genast ihåg påskharen och ägg och for på jakt. De var överlyckliga över påskägg och påskgåva och dagen var rutinlös och vi åt grötlunch nångång 2 tiden. Barnen fick chokladägg för första året och de var saliga. Arthur undra om man kan äta det bruna i kinderägget och efter det försvann det i ett huj. Av mig fick de ett kinderägg och sen ett påskpaket med spindelmannen sockor och en liten leksak: Arthur ett styroxflygplan och Sander en plastobil. Mamma överdrev förstås (när hon nu äntligen fick lov att ge chokladägg) och hade köpte megakinderägg åt dem, ett transformersägg och små ägg. Det var en chokladfylld dag och jag måste ju också äta så att inte barnen sku få i sig allltför mycket choklad. 

Men härligt solig och fin påsk och nu är stugan helt klar för sommaren och jag ser fram emot att vara där mera.

*Micke hade gett en kniv åt Arthur som han sku få tälja med men reglerna var nog alltför vaga och kniven blev tydligen liggande lite varstans

Inga kommentarer: