måndag, april 14

Sikkes pannkaka

En dag förra veckan när jag satt ensam hemma och åt lunch så satt jag på tv:n så att det inte sku vara så tyst. Och just då tillrädde Sikke sin mormors pannkaka och hon förklara hur en god pannkaka är. Jag har några gånger lagat sånadär tjocka, degiga pannkakor och ingen har riktigt gillat. På lördagen åt vi denhär med sylt och grädde som mellanmål och alla 4 barn åt som hästar. Jag kunde inte själv heller sluta äta. Riktigt, riktigt lyckat.

3 ägg
3 dl vetemjöl
7½ dl mjölk (ev. röd)
2/3 dl socker
75 gram smält smör

Vispa upp äggen i en skål. Tillsätt 1 dl vetemjöl i taget och bland om. Efter 2 dl vetemjöl kan man tillsätta lite mjölk så att det inte blir för hårt. Tillsätt sen resten av mjölken, sockret och det smälta smöret. Låt svälla i åtm 10 min. Häll allt på bakplåtspappers klädd bakplåt (sån med höga kanter) och in i 225 gradig ugn i ca 30 min. Den ska bli vågig och lite brun och sen är den klar. Själv tycker jag pannkaka är godare då den inte är varm.

Inga kommentarer: