onsdag, april 30

Vappen 2014













Igår planera jag en wapp med gäster. Men sen 4 tiden så steg Sanders feber igen, han blev kokhet och ännu en timme efter att han fick värkmedicin var den 39,1. Och jag vill inte smitta ner andra barn med nån skum feber så jag fick inhibera. Var lite besviken men sånt är det ju. Bestämde ändå att vi ska wappa till det. Vappen är rolig som barn. (Och idag har Sander inte haft nån feber eller nåt, inte ens på kvällen.)

På dagis hade de pyjamasdag och alla var klädda i pyjamas. Arthur fick idag fara för han hade inte ont i öronen mera och han var bara från 9-12 så att vi sku hinna baka munkar på eftermiddagen. Sander hade sin 3 års rådgivning (105 cm lång och 17,5 kg!!! och mera super än super på precis allt) så vi gjorde det.

Sen baka vi munkar. Och vilka supergoda munkar det blev. Krispiga och goda. Jag försökte denhär gången knåda länge (i hela 5 minuter) och sen hade jag de runda bullarna och jäsa en stund i ugnen. Till nästa år måste jag köpa en bra syltinsprutare för det var gott med sylt inne men den jag hade funka inte mera.

Sen kasta jag snabbt ihop medwurstmuffins och de var också mera lyckade än jag trodde de sku bli. Rätt saftiga och inte torra. Sen hade jag också lagat potatissallad (kokt potatis, äppel, purjo och sås på 1 tsk dijonsenap, 1 msk vitvinsvinäger, 3 msk olja, peppar och pizzakrydda) och den var lika god som alltid. Sen fixa vi alla ihop spett efter att vi varit ute och det funka utmärkt. Barnen satt på pinnarna och åt inte och de gilla det massor när de fick laga. Jag bjöd in mamma så att det inte bara sku vara vi (och henne kan vi göra sjuk) och det var trevligt med lite sällskap för Micke somna efter maten. Sen klämde vi ännu i lite mera munkar och spreja nåt äckligt serpentinsprej på gården.

En riktigt, riktigt bra wapp sen trots allt. Det var roligt att göra det lite extra och det var bra matplanering från min sida. Skulle ännu baka focaccia men det sku nog inte ha behövts. Blev så massor över och jag är ännu supermätt. Munkarna var nog syndigt goda...

Inga kommentarer: