söndag, oktober 4

Om att sova

Jag har alltid tagit det som självklart att barnet och också den nyfödde sover i egen säng. Jaa, men så lätt är det ju inte!

Hittade just en bra artikel om att det naturliga, biologiskt naturliga, är att barn sover brevid mamman /föräldrarna. Det var på 1800-talet man började i de högre klasserna ha barnen att sova skillt och egentligen så behöver barnet konstant närhet till mamman både natt och dag. Så det naturliga är att man sover tillsammans och vår baby vägrar sova nån annenstans och sover så bra när han sover tätt intill mamma. Artikeln finns här, men är på finska. Och som med allt annat finns det säkert lika bra artiklar som ser det från den andra synvinkeln, så är det alltid. Men iaf, natten inatt gick jättebra. Vakna 2 gånger med 3 timmars mellanrum och så var vi bara uppe ca 30-40 minuter. Toppen!


Såhär sött sover man i mammas famn
en..

Såhär sött sover man i 5 minuter i vagnkassen...

Amningen har också kommit igång mycket bättre, inga mega-amningar mera (tutten har ju också hjälpt). Ont gör det när han greppar taget men efter det lättar det och det borde vara helt normalt.

Nu ska jag söka efter en bra bärpåse/bärsele. Har nån någo bra tips?

3 kommentarer:

Katharina sa...

Babybjörn är ju den som syns överallt, man ta inte den! satsa på en rgonomisk sele som manduca eler Beco. Visst det kostar men är så värt det som jag förstått. Babybjönr orkar man bara nära i när de är riktigt små för man bär bara med ryggen och axklarna, d.v.s man får ont när barnet blir tyngre. Sen kan man bara bära på magen också.

Manduca 8som jag ska köpa) och Beco är ergonomiska selar som man bär med hela kroppen, de har alltså ett bälote runt midjan som gör at vikten fördelas på hela ens kropp och man kan använda em upp till att barnet är flera år. Deesutom kan man variera mellan att bära på rygg, mage eller sidan tror jag t.o.m.
Annars är ju en bärsjal också bra har jag hört. Ska vara lika ergonomiska, men i sjalform helt enkelt. Lätta att amma i också har jag hört eftersom de täcker bra..:)

Michaela sa...

Tackar så mycket! Har också förstått att babybjörn inte alls är bra. Har aldrig hört om Beco, ska ta en titt på den..

Eva [Bland rosa och blåa tuttar] sa...

Vi har en babybjörn + sjal. Babybjörnen fungerar bra så länge de är små, men som ovanstående talare så är den inte särskilt långvarig.

Hade en Manduca hyrd då vi var i Prag i somras - och bar Marius enkelt i den.
http://skruttisochjag.blogg.se/2009/july/utkast-2.html#comment

Vi har också en ringsjal, men hittills har vi inte kommit överens med den. Borde få någon sjalexpert att visa mig.