måndag, mars 4

Dagens klagovisa

Igår blev jag störd när Sanders hår var i ögonen hela tiden så jag tog kökssaxen och klippte av lite stråntar medan han yra omkring. Resultatet är helt enligt det men nu är det inte i ögonen mera. Och här äter han vattenfärg.

Idag är min tredje ensamma kväll av fyra. Jag är ibland bara så störd på Mickes jobbande. Han älskar sitt jobb och han gör ett bra jobb, och det är ju dessutom med omhändertagna barn och jag tycker på alla sätt att han ska jobba med det. Men nu är han stor och stark och de har ibland lite jobbigare ungar och då kan det krävas en stor stark typ och det är ofta kvällstid och sen så är ju barnen i skolan på dagen och då behövs inte så mycket människor där. Men för mig är det så tråkigt när det är överdrivet kvällsbetonat. Jag hänger med barnen och sku gärna hänga med andra mammor och barn. Nå, men alla mammor och barn jag hänger med här så har män som kommer hem 4-5 tiden och då ses man på förmiddagen. Men oftast så sköter jag ju länkar, butiksresor och har lugn tid på förmiddagen eftersom Micke aldrig är hemma före barnen somnat om han jobbar kväll. Så jag har det rätt tråkigt på eftermiddagen, speciellt nu då det är vinter och "ingen" är ute då. Och sen hinner vi aldrig prata. Jag sover när Micke kommer hem och jag stiger upp med barnen (Micke har ju då inte ens haft chans att gå tidigt och sova om han t.ex är hemma halv 12). Sen när Micke stiger upp så blir han utjagad med barnen och sen händer det hela tiden och jaa, när ska man då hinna diskutera t.ex. semestrar?! Och om man försöker göra det i telefon så har barnen tagit en maltlimpa och ätit den runt hela huset och så får man genast börja damsuga.

Och Micke är så ute med allt som gäller saker att ha koll på. T.ex. semestern. Enligt lagen så har man 2½ vardag semester per månad om man varit på stället över 1 år. Då blir det 30 vardagar semester. Och en vardag är allt förutom söndag och helgdag. Så det är alltså 5 veckor. Men enligt deras lappar har de 28 dagar och då är 15 dagar 3 veckor igen Och så försöker man ta reda på varför det är så när Micke inte alls hänger med och den han just då frågar, samtidigt han pratar med mig, inte alls förstår varför jag inte hänger med. Väldigt irriterande. Iaf så önskar Micke lite semester då när barnen ska dagisskolas och sen 2 veckor till vintern. Fast jag tror nog inte det blir Thailand då, men kanske nåt förlängt veckoslut och säkert skönt för barnen med lite dagispaus.

Annors så halvflippa jag ikväll. Blir sinnessjuk med allt torkande och att tjata och klaga konstant. Fast egenltigen är jag nog bara slut på att varje kväll sätta på diskmaskin, torka matbord, damsuga köket, vika in byket, sätta på ny maskin, städa upp i lekrummet, fixa sovrummet i sovskick, få bort kläder av barnen, få på kläder på barnen, få på blöja på Sander (han vill inte ha den men eftersom han alltid kommer till vår säng och alltid har våt blöja på morgon så måste han ha den), tvätta tänder (Sander vrålar varje gång och det görs med tvång), översätta sagor till svenska (för alltid ska det bara läsas biblioteksböcker) och sen strida med Sander som är bässig och busar eller skriker medan stackarn Arthur håller händerna för örona och säger "jag orkar inte höra på detdär ljudet" . Och det blev nog ingen vettig mening men ja, är trött på dessa eviga kvällar. På onsdag tänker jag sitta i soffan från 7 framåt och Micke får sköta allt. (Och ja, jag sku aldrig passa som ensamstående mamma, eller med en man som är på långa arbetsresor och långa tider borta).

Men också nåt positivt. Sander har börjat säga "Jo". Och nu om han menar nä så säger han "jo nä" och om det är jo så säger han jo (förr var det nä). Så det är lättare. Och så har han fattat hur man bygger knapp pussel. Jag var ren orolig ett tag, tänkte han var vänsterhänt när han inte fick in bitar och allt slinta från händerna och så. Men nu tror jag igen att han är högerhänt och efter att vi börja titta på Blixten och sen hitta ett blixten knapp pussel i skåpet så har han fattat hur man ska göra med knapparn. Så nu behöver jag inte oroa mig mer.

Inga kommentarer: