söndag, mars 10

Matprojektet

Jag lever för olika projekt. Jag älskar att planera och fundera och genast då ett projekt är slut så behöver jag ett nytt. Det borde hända nåt hela tiden, annars blir jag uttråkad. Efter Thailand (som var ett stort projekt) har jag inte haft nåt mer, studierna är ju också nästan slut. Jag har tittat på ny lägenhet några gånger, en dag var jag babysjuk och googla nåt i stil med tredje barn (nej, nej inte nu ännu), jag har funderat på resor och försöker få projekt. Nå sen anmälde jag mig till HCR som är om 8 veckor och det är ju ett litet projekt att arbeta på. Men mitt mest spännande projekt just nu är maten (och jesses så slött det låter). Efter att jag skrev dethär  har jag förundrats hur mycket kött vi egentligen ätit och hur de flesta måltider varit uppbyggda kring kött. Vårt kylskåp har oftast varit fullt efter en stor butiksresa då där funnits 3-4 paket köttprodukter. Nu har jag köpt sådär 2 köttsaker i veckan och det finns utrymme i kylskåpet ( de andra skåpen svämmar istället över) och tänker istället att vi ska äta vegetariskt och sökert sådana recept. Och då landar slutsumman på rätt samma nivå fast jag köper mycket mera ekologiskt. Men jag stör mig på att det inte finns nåt utbut av ekologiskt kött. Det finns maletkött men inget annat. Ekologisk korv finns det gjord på ekologisk gris, men enbart ekologisk gris finns det inte. Eller höna. Olika sorters ägg finns det ju men om jag vill köpa fågelkött så har jag ju ingen aning hurdant djur det är. Priset är ju förstås högre på de ekologiska produkterna men om man istället för två paket vanligt köper ett paket ekologiskt så jämnar det ut sig. Bättre måltidsplanering och mera andra saker med lite kött gör att priset slutligen blir rätt lika.

Pålägg är svårt att hitta såna som jag sku villa stöda. Vi har alltid haft ost och skinka (mest kalkon egentligen). Men det går åt mycket ost och den ekologiska varianten är för dyr. Pålägg så finns det ju inget där djuren haft det trevligare. Men vad sätter man på bröd, förutom grönsaker, om man inte sätter ost eller skinka?

Men för att komma ihåg vad vi nu äter tänkte jag skriva dagens meny.

Morgonmål: Idag åt jag och Sander naturell yoghurt och Lidl mysli. Vanligtvis äter vi gröt men yoghurten håller på att bli gammal. Arthur vakna mycket senare och åt rågbröd med smör och paprikabitar. Samtidigt drack Sander mjölk och åt paprika.

Lunch: Lindströmsbiffar gjorda med 3 potatisar och 3 rödbetor och 1 paket ekologiskt nötkött. Till det mörk makaroni, morotsragu och grönsallad med grynost, olja och vinäger.

Mellanmål: Laga äppelmannagröt men medan Sander skrek sitt eftermiddagsskrik så tog Arthur skorpa och sen åt de mest skorpa med smör och ost.

Middag: Vi laga majs grynostplättar som vi åt med paprikabitar och majs. Som efterrätt åt vi äppel.

Kvällsmål: Arthur åt 3 färska plommon (som hade flygit över halv jorden från sydafrika!), mandlar och russin. Sander åt dadlar och russin. Till alla mål har barnen druckit mjölk. Jag har ätit samma saker men skippat kvällsmål. Kvällsmålet hör till vår rutin och om det inte blir kvällsmål så konstaterar Arthur "men vi har inte ätit kvällsmål!" och då kan man ju inte gå och sova...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Michaela, blev inspirerad av dina lindströmsbiffar. Men jag gjorde en vegetarisk variant, med sojakross, kokt potatis, inlagda små rödbetor, lök och ett ägg. Blev jättebra, fast Vida tyckte ju förstås inte om dem.

Ha en bra dag! -milla

Jill sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jill sa...

Jag är precis likadan med projekt, måste alltid ha något på gång, något att planera. Anna på Mörby säljer mycket olika sorters ekologiskt kött (som du säkert vet), men då måste man förstås åka till Pojo.

PS. Nu har jag börjat blogga igen (och det var jag som tog bort kommentaren ovanför, skrev fel).

Michaela sa...

Milla: Jag har inte gjort nåt med sojakross nånsin. Är det bra? Blir det gott? Lönar det sig att testa? Arthur är nog oftast också så kinkig med allt nytt. Gamla smaker är bra så ska sakta introducera nytt åt honom. Vi tänkte ha familjeförberedelsegrupps mamma-barn träff här i Lojo den 26.3. Vill ni hänga med? Du försvann från facebook så du har inte hört nåt om träffarna.

Jill: Anna säljer ju, men det är just i Pojo och vi har liten frys och jag sku villa att det sku vara lätt att välja sånt. Kanske nån dag.

Waenthoronien sa...

Sojakross måste kryddas väldigt mycket, alternativt måste man använda mycket buljong eller något för själva smaken av sojakross är inte god. Och sojakross/sojastrimlor/vad de nu allt finns för former på dem är ju inte särskilt naturliga på något sätt utan väääldigt konstgjorda, och det skrivs en hel del om negativa effekter på hälsan, i synnerhet för män, efter vad jag förstått. Men vi använder det nog ibland när fantasin tryter, och jag äter det på studentrestauranger, men jag är inget jättestort fan direkt.