tisdag, mars 12

Mera mat



Dagens bakprojekt var bagels. Blev jättegoda fast en plåt blev för ljus och en annan för mörk. Formen blev också skum men med philadelphia ost, kallrökt lax och paprika var det absolut inget fel på smaken. Helt sjuuukt gott!

Gårdagens matlagning var bönbullar. Smaken var faktiskt bra, men tror jag satt lite för mycket potatismjöl och det blev lite klistrigt (hade inga brödsmulor), sen satt jag faktiskt inte 2 tsk cayannepeppar och inte heller 1 msk paprikapulver och fast jag bara satt 1/4 av kryddorna blev det ändå först lite starkt före jag satt i mera ketchup. Men ska absolut laga igen. Arthur åt en halv och konstatera att det inte var hans smak men Sander fick jag imatat några. Dehär ska de få vänja sig vid.

Det andra jag laga igår var lins och morotssås till pasta. Väldigt basic smak och jag gillar. En klick fet yoghurt/gräddfil till och det blir bra.

Hacka en lök och stek i olja. Riv under tiden 2 morötter. Tillsätt 5 dl vatten i stekpannan, de rivna morötterna, 1,5 dl röda linser, 1 burk tomatkross (satt sån som är kryddad med örter färdigt), ½ buljongtärning och låt koka i 20 minuter tills linserna är klara. Krydda med t.ex. oregano och tillsätt 1 dl matlagningsgrädde och låt puttra lite. Sen kan man mixa det om man vill ha en slät sås eller sen äta den bara sådär med pasta.

5 kommentarer:

Jill sa...

Från Sparkibaken.se hittade jag en länk till detta inlägg: http://fabfamily.se/ge-inte-dina-barn-vad-de-vill-ha-ge-dem-vad-de-behover/
Tyckte att där fanns intressanta tankar om mat till barnen. För vår del är det en tid tills vi ska tampas med detta, man jag var själv otroligt kinkig som liten så jag hoppas verkligen att vår lilla inte tar efter mig.

Nora sa...

Jag måste säga att jag är ganska imponerad över att du orkar laga två olika målrätter med sallad och allt per dag. Vi kör oftast med rester till lunch och nytt till middag.

Michaela sa...

Nora: Men det gör jag nog inte egentligen. Det varierar massor men oftast gör jag flera saker på en gång och då äter vi det i flera rater flera dagar (som t.ex linssåsen). Bönbullarna blev också 2 måltider. Plättar och sånt brukar bara räcka till en dag men oftast så är det nog för minst två måltider jag lagar mat. Men jag lagar oftast mat när Micke är hemma för jag blir så lätt irriterad när allt far åt olika håll. Med barnen lagar jag bara lätt mat som de kan hjälpa till att laga. Och sallad lagar jag om jag tycker vi behöver äta mera grönsaker, och nästan bara då Micke är hemma. Nåja. Så nej, jag är inte så duktig som jag får det att låta på bloggen (och faktiskt helt omedvetet).

Jill: Tack för länken. Vi har som tur inget problem med grönsaker, det är mera resten av maten som ibland kan vara problematisk. Arthur gillar inte riktigt såser utan bara så att man ser allt skilt. Och jag förstår ju det nog. Jag har också så svårt att ha hungriga barn (för det första är hungriga barn jobbiga och för det andra har jag svårt att neka hungrigt barn ett äppel, en morot eller en banan). Och om jag själv är hungrig så tar jag ju nåt åt mig. Och vi äter nog alltid rejält mellanmål för annors sku vi inte kunna göra nåt på eftermiddagen, de sku genast vara hungriga igen. Men bra tankar och ska kolla in sidan lite mer.

Pia sa...

I morgon ska jag testa laga linssåsen! Låter gott! Tack för tipset, mera sånt ;)

Du har annars en utmaning att hämta på min blogg!

Michaela sa...

Jag såg, tack. Jag gilla dessutom frågorna!

Och dethär med vegetariskt är liksom en helt ny värld för mig fast jag var vegatarian i säkert 2 år, men då skippa jag bara kött och kompensera det inte på nåt sätt.