måndag, mars 8

Inte bättre förr

Egentligen har jag haft det ganska lyxigt. Ända från och med julen tills idag har Micke inte haft mycket skola alls så han har varit hemma med oss, men idag börjar då hans 3 månaders praktik. Så nu kommer jag ju att vara påriktigt hemma mamma. Och får ta alla dagsnattningar själv. Blä!

Jag låna idag från biblioteket en bok om barnmat. Den stämmer så inte överens med något av dagens rekommendationer, den är skriven i sverige -92 och översatt-95 i Finland, så endå bara 15 år gammal. Där kan man från 6 månaders ålder tex ge salt, spenat, rödbeta. I dagens läge är rekommendationen 1 år. I boken står också att från 6 månader kan man börja ge mjölkprodukter. Idag är rekommendationen mellan 10-12. Så saker ändras. Men kanske jag ändå hittar några bra tips åt mitt matvrak där.

Men det jag egentligen mena med att saker ändras är att det ju är en bra sak. I dagens läge vet man mycket mera än för 15/20/30/40 år sedan. Man vet att barnen inte mår bra av att bli ensamlämnade och skrika sig till sömns. Man vet att det optimala inte är att sätta barnen i dagvård vid tidig ålder. Man vet att det bästa för barnet inte är att amma/mata det på bestämda tider utan när barnet vill det. Man vet så mycket mera nu. Och därför tycker jag att det dummaste argumentet nånsin är att så har det gjorts förr. Nå förr visste man inte bättre, men nu gör man det och då är det ju bara dumt att inte göra det som är bäst om man har möjlighet till det. Men få människor att förstå dethär!

2 kommentarer:

Peppe sa...

Fast det sjuka är ju att idag också kommer att bli förr om några år. Med tanke på hur mycket man ändrar sig hela tiden kommer vi kanske (säkert) att göra på ett helt annat sätt om 10 år.

Michaela sa...

Så sant så!