måndag, mars 1

Va ska det bli av mig?

Våren 2005 blev jag student. Samma vår, eller en vecka före studenten, träffade jag Micke. Den våren skrev jag endast ett inträdesförhör, i u-landsforskning vid Helsingfors universitet, sen for jag till Ecuador för hela sommaren. I Colombia var jag också två veckor.

Jag hade kämpat hela våren med inträdesförhörsboken i u-landsforskning, hade läst den en 7 gånger. Kom jag in? Nej. Men de tog ju endast in 10 å jag tävlade med hela Finland. Det var min dröm, att läsa u-landsforskning. Min plan B var att läsa det i Sverige, och plan C var ekonomi i Åbo akademi för dit kom jag in med endast studentbetyget, så jag visste att om allt annat sket sig sku jag komma dit. Jag kom in till Sverige, men då i Lund och jag ville helst till Uppsala, dessutom ville jag inte börja planera en flytt och söka lägenhet i Sverige när jag var i Ecuador. Dessutom hade jag nog ren hunnit falla för Micke genom hans smöriga mail.

Det blev alltså Åbo och ekonomi. Sku lika bra ha kunnat läsa statsvetenskap för till det sku jag också bara ha kommit in på papper, men jag valde ekonomi för det var väl mera matematiskt och jag gilla matematik. Året i Åbo var galet med en massa festande. Helt sjukt. Men studierna gick nog också bra eftersom jag bodde i ett litet rum med gemensam toalett i korridoren, hade ingen tv eller dator och gick och sova runt 10 varje kväll. Men jag gilla inte alls vad jag studera, men något måste jag ju göra det året.

På våren 2006 bestämde jag mig för att söka till Hanken (svenska handelshögskolan i helsingfors). Varför fattar jag inte riktigt. Nåja, Micke bodde i Helsingfors och då sku jag kunna läsa u-landsforskning som biämne (hade gett upp på att komma in dit) och hade större urval av huvudämnen i Helsingfors. Här gick studierna mycket sämre för här hade jag både dator, tv och Micke. Men fick igenom alla kurser jag gick. Sen gjorde jag kanske det dummaste beslutet hittills. Jag bestämde mig för att läsa nationalekonomi som huvudämne. Orsaken? Det verka som det mest avancerade, något som sku vara en utmaning, det var allmänbildande och matematiskt. Med andra ord bara svårt flum. Borde ha fattat bättre och läst tex redovisning eller logistik. Någonting var man lär sig något och inte bara lär sig analysera saker, för är inte ett dugg intresserad av det. U-landsforskning som biämne var iaf lyckat och det är något jag använt mig av i alla skolarbeten inom nationalekonomi. Helt som jag planerat lyckades jag bli klar ekonomie kandidat efter 3 år på Hanken. Fast det inte locka så ville jag inte ge upp när det var så lite kvar.

Nu är det bara fortsättningen som är problemet. Nationalekonomi tänker jag inte läsa, hatar det! Mina värderingar och drömmar har sakta men säkert förändrats rätt mycket och nu hör inte rädda världen och upptäck världen till mina högsta prioriteringar. Nu är nog familjen number one. I och med det vet jag inte om jag vill flytta till Sverige för att studera på magistersnivå utvecklingsstudier. Vi känner ju nästan ingen där och allt är ju så mycket lättare här. Sen är ju det också ganska flummigt och just nu sku jag villa lära mig något som jag kan jobba med. Tex logistik. Tror det är något jag ska satsa på. Kan tyvärr inte göra det vid Hanken av konstiga orsaker, så ska kanske söka in till yrkeshögskolan Arcada och påbörja en ny 3,5 årig utbildning. Isf sku jag iaf kunna vara mycket hemma med Arthur. Och det sku vara något konkret. Borde säkert ha gjort det från början, men då tyckte jag att yrkeshögskolor är så "low" och att självklart ska jag till universitet. Nu är ju bara problemet att man måste komma in dit. Och hur nolot sku det inte vara om jag som ekonomie kandidat inte kommer in till Arcadas företagsekonomi linje?!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Jag har också följt med här ganska mycket, jag har nu bara inte kommerterat värst ofta. Det har varit roligt och intressant att läsa om dina och prins Arthurs små äventyr när man sitter i bibban och hajoo med gradun. :)

Det jag just funderade på efter att ha läst dethär inlägget är att måste du nu verkligen börja studera igen? Du har ju redan en utbildning som du nog borde få jobb med! Jag tycker att det har talats helt supermycket om att det inte längre spelar någon roll vilket huvudämne man studerat, huvudsaken är att man är intresserad av det man vill jobba med och att man passar in i företaget. Om du skulle börja studera bara för att lära dig för ett yrke skulle jag hellre börja söka jobb direkt, för det är ju vanligtvis på jobbet som man lär sig det mesta om hur det går till i verkliga livet, och inte i skolan.

Du är ju ännu inskriven på Hanken antar jag, så om det visar sig att du inte hittar någonting du vill jobba med eller det krävs en stor bakgrundskunskap i någon bransch, så kan du ju t.ex. ta några kurser i logistik el redovisning el dylikt utan att ha för avsikt att någonsin bli klar magister, bara för att ha grundläggande kunskaper i det för att få något liknande jobb. Inte är det ju någon där på Hanken som kollar vilka kurser du går på, så där är det fritt fram att göra det man vill.

Det här var nu bara någonting jag tänkte på här, förstås är det ju skoj att studera, men det har ju sina negativa sidor sådär ekonomiskt, och sen verkar det som om det nu inte har så hemskt stor skillnad vad man nu egentligen studerat. Sitter själv och funderar på vad jag ska bli när jag blir stor och hurdana prioriteringar man har... Jag har nog varit helt supernöjd med mitt huvud och biämnesval, men jag har nog också en känsla av att jag inte har någon aning om vad jag skall göra sen när jag blir klar någongång nästa höst. Det känns som att man som nationalekonom kan jobba med lite vad som helst, vilket inte direkt hjälper den som är vilse... :)

Men nu ska jag sluta, det här blev ett ganska så långt inlägg! Ha det så skönt där hemma med Arthur och njut av tiden med honom!

Kram!
-Malin

Michaela sa...

Oj, kiva att du läser och tack för den långa kommentaren!

Har faktiskt inte alls tänkt på att börja jobba, har hittills varit så inställd på detdär med magister att den enda naturliga tanke för mig har varit fortsatta studier. Ekonomiskt är det ju inte alls smart, men då sku jag kunna var mera hemma med Arthur. För honom vill jag inte sätta i dagis före han är 2 och då går nästa år lite förlorat så därför sku det vara kiva att studera lite till.

Det enda jag säkert konkret sku få ut av att läsa något nytt är självfortroende (och erfarenhet via praktik). Min känsla av att inte kunna något är så stark...

Men annars så sku det nog vara helt ok att börja jobba. Fast lön och sånt roligt!