måndag, september 13

Inget hemvårdsstöd, bara dagis

Vad vet man om småbarns utveckling och välmående om man påstår nåt sånthär (finns här i helhet):

"Kontio tycker det är ineffektivt med tanke på arbetskarriärerna att samhället satsar på hemvårdsstöd.

– När barn vårdas i hemmet betyder det att en person är borta från arbetslivet. Barn kan skötas effektivare på dagis och då kan mammorna jobba. Varför utbildar vi kvinnor för att de sedan ska stanna hemma?"

Jag blir nog så upprörd av sånthär. Kan man inte nångång ta barnens välmående i beaktande och inte bara tänka på hela samhällets effektivitet? Vad är följderna om alla mår dålit i samhället? Skit i barnen bara mera människor jobbar. Uj.

4 kommentarer:

Eva - Kakkakaffe sa...

Vad är orsaken till att så många barn och unga mår dåligt idag? Varför ökar depressioner alltjämt? (Nu borde jag ha källa på det här men orkar inte söka.)

Är det inte den första dagisgenerationer som växer upp nu? De som slussats bort från hemmet i tidig ålder?

Detta tyckte jag var så himla bra kommentar, skriven av En Therese i en debattartikel (dock svensk, men det spelar ju egentligen ingen roll):

"Var är de goda resultaten?
Undrar bara så stilla var de goda resultaten är från världens bästa förskola?
Visa mig statistiken som visar på förbättrad psykisk hälsa bland barn och ungdomar.
Visa mig statistiken som visar på bättre barn och föräldrarelationer.
Visa mig statistiken på att barn i dag har större social kompetens och inte längre mobbar eller gör varandra illa.
Visa mig statistiken på det förbättrade skolresultaten som skulle komma utifrån världens bästa förskola.
Visa mig hur mycket bättre föräldrar blivit som föräldrar när man får "avlastning" och DÅ kommer mina barn få gå i världens bästa förskola."

Jag är bara så in i helsike trött på allt jävla prat om jämställdhit och jämställdhet dit. Tänk att snart får man inte bestämma över sitt eget liv och sina egna barn längre.

Sara sa...

suck, jag läste samma idiotiska uttalande och blev så trött. herregud. ens att prata om att sköta barn och "effektivitet" i samma mening. bra citat av kakkakaffe där!

Nina sa...

Jag håller egentligen helt med dig, men måste ändå tillägga för rättvisans skull att ibland är faktiskt förskolan en bättre miljö än hemmamiljön. Alla föräldrar är inte bäst. (Inte alla förskolor såklart heller.) Men superklumpiga åsikter av Kontio.

Med tanke på NÄR mamman (eller för all del pappan) ska jobba om man tänker på hur ungdomarna mår. Då tror jag att frånvarande föräldrar i unga skolår-tonår är en större orsak till nedstämdheten och inte att föräldern inte var hemma tills barnet var 2 år. MEN givetvis får barnet sin grundtrygghet de första åren, men man ska inte heller glömma att det är viktigt sen också OCH reparerbart!

Det verkar väl vettigt att det ska vara upp till individen att bestämma (men hur ska man göra med de barnen som far illa hemma?). Sen finns det de ekonomiska hindren till att man ska kunna göra som man vill. Och det är en annan femma. Bidrag/lån/dubbeltarbetande andra förälder/morföräldrar/skattelättnader?

Svammel på hög nivå. Tankar som flög förbi. :)

Michaela sa...

Ni är nog så smarta kvinnor allihop!

Och ja, håller också med i det att alla föräldrar inte är bäst (faktiskt inte) och att det är viktigt att vara närvarande när barnet blir äldre också. Men det finns just som Eva skrev en massa goda uttalanden om dagis (speciellt i sverige) som säkert inte har nån grund, men som ändå bara kastas ut. Tex det om förbättrade skolresultat.

Blir bara så arg när ingen tänker på barnen, bara allt annat. Låt barn vara barn och skit i om de nu inte kan allt som nån annan tycker att de borde kunna. Då med tanke på att barn ska börja tidigt i dagis så att skolan går bättre.