onsdag, september 22

Muminpremiär

Mumintittare i vårt inredningsvackra hem :)

Vi hade Arthurs 1års rådgivning idag och han fick 2 sprutor, 1 i vardera ben. Stackarn måste sitta stilla i min famns och tjöt så. Men sen var det bra och han var hemma hela dagen med Micke, men han har varit så slut, så. Tog en extra tupplur mellan 4 och 5 och nu är han bara slapp och slö och famnen. Så vi testa sånt som många barn i Arthurs ålder gillar. Mumin. Lite youtubande och nu sitter pojkarna i familjen fastklistrade vid datan. Och Arthur är faktiskt slut, undrar när han senast varit så stilla så länge, vanligtvis är det fart på.

Arthur väger nu 11 kg, är 80 cm lång och har allt toppen. Det enda rådgivningstanten kommentera var att vi nog sku kunna ge fettfri mjölk åt honom och sen mera margarin. Men det vill jag inte. Han får nu mörkblå lätt mjölk, kanske senare 1ans mjölk, men tycker att omställningen är alltför stor om man ger fettfri. Först får barnet fet modersmjölk, sen fet ersättning och mittiallt inget fett. Tror inte att mjölkfetten alls är så farlig, det är ju det mest naturliga! Min linje med Arthur mat är: lite socker, mycket grönsaker och frukt, lite tillsatsämnen, lite salt, och sen har fettet inte så stor skillnad (men nog så att han får dedär omega grejerna).

Det var det. Nu ska jag ta min haltande pojke i famnen. Dumma sprutor.

3 kommentarer:

Eva - Kakkakaffe sa...

Jag-måste-bara-komma-ihåg-att-beställa-ettårs-rådgivning-imorgon. Vi har sagt det nu i två veckor. Vi hade ingen färdig tid. Men så är det ringtid bara mellan 12 och 13. Och då brukar vi antingen vila själva eller ha telefonerna på ljudlöst så att ingen ska väcka ungarna i onödan. Gud, ändå. Imorgon!

Och till vårt hus kommer aldrig att komma något annat än lättmjölk:) Delvis kanske en fix idé, men hellre struntar jag i chipspåsen, pizzan och färdigmaten i stället för att köpa fettfri mjölk.

Matt sa...

Hi Michaela! I am doing well. It is awesome that you have a son. Arthur is super cute. I am going to graduate school right now to become an art teacher. It is a really demanding 1 year program. I am in week 3 right now and I have never done so much work in my life. Good to hear from you!

ciao,
Mat

Michaela sa...

Vi hade helt samma, att komma ihåg att ringa mellan 12-13 var svårt att komma ihåg. Men fick snabbt tid sen när jag kom ihåg.

Vi har nog före Arthur haft hemma fettfri mjölk och nu får Arthur säkert nångång börja drick det också, men eftersom vi mest sätter mjölk i kaffet så har det inte så stor skillnad för oss vilken mjölk det är, och jag tycker han ska få det och inte vattenblanding.