lördag, september 4

Höst och vinterkläder

Dethär med barns utekläder är så jobbigt. Hänger inte alls med.

Har några frågor:

-Vid vilken temperatur börjar man använda vinterhalare?
-Ska man dra regnkläder på höst/vårhalare eller borde man ha fattat att köpa helt vattentät halare? Eller bara typ fleecedräkt under och regnkläder på?

Nu har jag idag varit och shoppat allt detta från Sokos.
En tutta fleecehalare i storlek 80 som går med vår reima hösthalare vi köpte på våren, regnvantar, en tunn luvmössa och varma sockor till stövlarna. Sen har vi också Micke gamla regnkläder.
Sen hitta jag också en billig (nåja) vinterhalare som borde vara vattentät (typ mitt enda krav). Nu på naperopäivät kosta denhär caretec halaren endast (!) 50 euro och det är ju inget för en halare, förr var det 70. Så jag köpte den. Detdär med storlek är ju lite jobbigt. Tog nu en 86 och hoppas att den går hela vintern, lång i benen var det nog ännu, men hoppas att armarna inte blir för korta. Och sen så hoppas jag att man klarar sig en vinter helt bra med en "billig" halare, för det känns nog helt sjukt att sätta ut över 100 euro endast på en halare, när man sen ännu behöver skor, vantar, mössa.
Arthur testa den hemma. Gillar inte att den är så svart och dyster, men kanske den hålls i bättre skick så. Och hade ju inte så mycket valmöjligheter.

2 kommentarer:

Sara sa...

jag tror absolut inte att man måste köra på de dyraste varianterna. jag brukar köpa billigt och halvbilligt och tycker att de också funkar hur bra som helst. tror verkligen inte att man "behöver" såväl tekniska och intelligenta kläder...

sen är det ju otroligt svårt att veta hur varmt ungen behöver ha på sej. jag brukar tänka att det som är lagom för mej, också är lagom för honom. han springer ju och klättrar och håller igång nonstop, så för varmt vill jag absolut inte klä honom.

vid sån temperatur som det är nu brukar jag ha lite varmare vanliga kläder under regnkläderna, alltså inte ytterkläder.

Michaela sa...

Ja, och förr fanns det veäl inte så smarta kläder som idag, och bra klara man sig väl ändå!

Försöker också följa det hur jag klär mig själv, men köpte min vinterrock ifjol i oktober och använde den ännu när det var +10. Och tar den säkert ibruk snart igen. Men tror ändå inte att det är dags för Arthurs vinterhalare då ännu. Suck. Så jobbigt.