måndag, september 20

Mixed feelings

Vyn

Betongklimpen

Vi var igår snabbt och titta på vår nya lägenhet och nu är känslorna blandade. Det finns vissa plus och vissa minus med att flytta dit, men det känns nog som det säkraste alternativet, för att hitta en någorlunda billig 3a i Helsingfors på 5 månader verkar krångligt.

Plussen
+ Läget. Fast det befinner sig i betongdjungeln så är allting nära. 10 minuter gång in till centrum, 15 min med cykel till Arcada, 5 minuter (max) till Hagnäs torg och saluhall, finns söta cafer och restauranger i närheten. Så läget är det största plusset.
+ Vyn. Man ser hela Helsingfors. Fast med tanke på min höjdskräck är det också negativt
+ Arthur får ett lekrum
+ Balkong
+ Hyran och att el, vatten och internet ingår i den

Minusen
-Hissen är minimal. Just så att vår nuvarande vagn ryms in, men inget annat sen. Måste fundera på ny vagn. Och att bo på 5e våningen om hissen dör är inte skoj med en Arthur.
- 5e våningen och jag som inte tål höjder. Kommer aldrig att gå ut på balkongen.
- Det finns lite grönområden där omkring. Här är vi som på landet med häststall och allt.
- Ingen diskmaskin såsom nu.
- Det är egentligen 2 rum med tupakeittiö, så vardagsrummet är rätt litet och dit ska rymmas matbord, bokhyllor, tv, bord. Sen måst datan vara nån annenstans.
- Lite tomma ytor i köket, här har vi 4 och där var väl 2
- Fult plastgolv i badrummet.

Ja såhär är det då man haft en toppenlägenhet. Man blir så kräsen. Och sen vet jag inte om jag är redo att flytta Arthur i eget rum. Jag sover så bra när jag inte behöver fundera på ifall jag hör honom på natten. Och sen behöver jag ju inte stiga upp och gå långa vägar. Så tror vi alla ännu ska sova i samma rum.

Och sen får vi max bo där 3 år och sen borde jag å vara klar så det är ju inte för evigt och nu är nog detdär läget viktigast, allt annat får vi bara leva med.

2 kommentarer:

Lee sa...

Du glömde ju dt viktigaste med läget, att det är nära till mig!! :)

Michaela sa...

Jei!