onsdag, april 27

Ingmariini mot flora

Jag tycker om att äta naturligt och så rent som möjligt, undvika en massa konstiga ämnen och tillsatser. Tror det "rena" är bättre för kroppen.

Så jag föll för ingmariini pålägget. Inte endast smör, utan också lite olja iblandat, men inga tillsatser. Och det är jättegott.

Men sen tänkte jag att det är lite väl salt (salthalt 1,2) och att det nog sku vara bättre med nåt som har mera växtoljor som nu är så jätteviktiga. Speciellt då vi inte använder alltför mycket sallad med oljor. Så efter några veckor köpte jag igen vårt gamla vanliga flora med en massa tillsatser (de skriver ut namnet istället för E-kodernar) Men nu smakar det så otroligt blä. Det är helt smaklöst och jag vill inte äta det. Ingen annan för den delen heller.

Så nu är det stora dilemmat. Rent och gott eller äckligt och möjligen hälsosammare? Hur ska man veta? Sku nu inte bara nån kunna säga vad som är bättre!

Vad har du valt?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det skall vara äkta smör så långt det bara är möjligt, inga tillsatser och skräp, oljorna i smören är ju inte så hälsosamma när dom inte är kallpressade så dom behöver man inte till något.

Sofia sa...

Äkta smör har vi valt. Det känns absolut bäst, och jag skulle aldrig gå tillbaka till keiju som vi hade tidigare, mycket pga smaken också.

Waenthoronien sa...

Då jag inte tycker jag har råd med riktigt smör brukar jag äta oivariini, Valios motsvarighet till ingmariini, och det finns i olika salthalter. (Den mörkblåa har lägst: smör, rypsolja, vatten, salt (0,9%) och d-vitamin.)

Den här sidan (http://www.jobbpartiet.se/pdf/Margarintillverkning.PDF) är rätt informativ och intressant, och skrämmande också.

Själv är jag glad att jag har mindre än en vecka kvar i USA så jag får komma hem och äta ordentligt smör och inte det asiga margarinet min skolrestaurang kallar för smör...

Michaela sa...

Tack för era åsikter och kommentarer och länken.

Det svåra är ju att vettet säger att smör är bäst, det är ju renast, men när alla rekommendationer gäller margarin som består av oljor så blir man så råddig. Kanske man borde börja äta fiskleverolja och sen slippa oroa sig.

Och bra tips med oivariini som har olika salthalter, det hade jag missat.