måndag, april 18

Valresultat 2

Jag gick igår och sova 10. Var så trött. Vakna halv 4 efter att jag drömt att Soini var statsminister och ps var största partiet. Drömmen var så verklig så jag måste stiga upp, sätta på tv:n och kolla att nu inte sannfinländarna ändå blivit störst.

Jag var glad att samlpartiet blivit störst men chokad över hur bra det gått för sdp och ps. Människor måste på riktigt vara olyckliga i detta land. Men vad är man så olycklig över? Vad är det som är så fel? Är nog ändå helt säker på att det är grejer som ps inte kan göra så mycket åt. Tror allt som oftast att man bara har sig själv att se i spegeln. Men det är tyvärr bara jag. 20 % av finländarna tycks tro att Soini kan göra nåt åt saken.

2 kommentarer:

Katharina sa...

Är också chockad. Jag har så dålig koll på finländsk partipolitik numera, men av dagstidningar i Sverige verkar det som att pensionärer t.ex får lägre pension än bidragen är till invandrare och att det finns många arbetslösa och att PS spelat på detta. Stämmer det där med pensionen? Det har säkert sina naturliga anledningar men jag misstänker att det finns en stor del finländare som känner sig utanför samhället/välfärden och det är dessa som Soini lyckats fånga med löften om guld och gröna skogar. Så enkelt är det ju inte riktigt i praktiken och det lär väljarna tyvärr nog bli varse om..

Michaela sa...

Jag har tyvärr ingen aning om det där med pensionen, men det kan ju vara så, mycket med stödsystemen är vrickat och ologiskt.

Många känner sig helt säkert utanför, eller kanske rättare sagt orättvist behandlade. Känner att nån annan har det bättre än vad man själv har fast man tycker att man själv borde ha det bättre. Och SOini som person är jätte övertygande och just så finsk man bara kan bli. Är bara så oroad över att människor inte inser att de står för så mycket som är osmart. Som tur finns det ju andra partin som hoppeligen kan hålla dem i styr.

Annars lämnar väl Finland EU, slopar euron, slänger ute alla invandrare och minoriteter och satsar på att få kvinnorna att vara hemma och fixa barn.