fredag, juni 17

Dagens parkobservationer

Vi ska ha dop på söndag och idag var jag med pojkarna och söka nyckeln till församlingshemmet. Dopet är i Johanneskyrkan (en helt megamega kyrka) så vi hängde i lite park före och efter där i närheten.

I den första lilla parken var det ett syskonpar på sådär 3 o 5. Deras barnflicka satt utanför parken och lyssna på musik. Arthur var det enda andra barnet där och de hade lite leksaker framme så han gick och ta av dem. Nå, det gilla ju inte då barnen. Fast de inte lekte med muminfiguren eller silen eller nåt annat och inte heller planera leka med dem så gick de genast till barntanten och skvallra att "han har min sak" och hon, hon sa att barnen sku säga att "kan du ge den tillbaka" åt Arthur. Vad har hänt med att dela med sig och låta andra leka med saker då man själv inte gör det?! Jag hade dessutom ren förklarat åt barnen att han inte tar den utan bara leker med den där. Nå, det var tydligen inte bra det. De borde inte ta ut sina leksaker.

I den andra parken hängde större barn från daghemmet zemigradzky och där var en lite ledsen flicka som stod i ett hörn. Dagtanten såg att hon var nere och satt henne i famnen och konstatera nåt i stil med att "du sku villa vara hemma med mamma" och flickan svara "joo" och så förklara tanten att "mamma måste jobba". Och då fick jag upp hoppet för dagis igen. Det var så fint ögonblick, den tanten brydde sig faktiskt om barnen och lät barnen känna sina känslor. Så nu har jag igen lite hopp för dagis.

Men ännu om dagis. I dagens hbl stod att 8% av dagisplatserna är kvälls- och nattplatser. Jag tycker det borde vara förbjudet med nattdagis, liksom uj vad hemskt. Och är det faktiskt så problematiskt att byta jobb att man måste ta till nattdagis? Finns det liksom ingen annan lösning? För inte kan det vara roligt att inte få sova hemma, det måste vara hemskt. Allt är ju så mycket värre på natten och kvällen.

9 kommentarer:

Eva sa...

Fasen vad jag blir störd på folk som släpar med egna leksaker till parken och sedan är så pissigt egennyttiga. Antingen tar man inte med saker eller så leker man hemma med dem på gården. Allt för att undvika ledsna, avundsjuka och arga barn. Vi brukar ibland ha med men då går vi igenom hemma före vi går flera gånger att andra barn får låna och titta på sakerna.

Anonym sa...

"liksom uj vad hemskt"....är du 5-år gammal??? du verkar inte inse att alla inte kan byta jobb bara för att de fått barn som ska gå på dagis. Det fungerar inte så i arbetslivet, du är inte där ännu så du får bara vänta och se hur svårt det är att hitta jobb överhuvudtaget....då kanske man är illa tvungen att jobba natt några gånger i veckan. Om man kan byta jobb och vill göra det så tror jag att de flesta föräldrar med småbarn hellre jobbade dagtid. Det är väldigt omoget av dig att tro något annat. Vakna upp och inse att alla inte lever i den hemmabubbla där du befinner dig.

Katarina sa...

Jag har märkt att ta egen hink och spade till parken går fint. Här inte märkt problem med det. För sen när park ungarna går in så låses deras leksaker in också så på de sättet så får min dotter alltid laga kakor när hon vill de. De e bara bra ifall barn lär sig att något är bara mitt och ditt och sedan att de är ok att byta om ibland. I allafall har det fungera super bra i vår park. (kampen, lappviksgatan)

Emilia sa...

Hmm, jag å min sida kan nog bra förstå tanken att barnen i parken inte ville låta ett främmande barn leka med deras saker, trots att de inte lekte med dem då. Sådant måste man acceptera, det var ju trots allt deras saker.

Michaela sa...

Eva: Instämmer!

Anonym: Kanske jag är 5 år, men det var min första reaktion. Men nu är det ju nåt fel på samhället om situationen faktiskt är så hemsk att det är enda valet. Kan man inte som förälder göra total omvändning för några år då?! Så att bara ena sku nattjobba/flytt närmare egna föräldrar/nåt?!Har du själv dina barn på nattdagis? Jag är på riktigt intresserad för känner ingen som har och vet inte ens var de finns.

Kati: Jättebra att det funkat bra. Som tur är Arthur snäll och ger snällt tillbaka andras saker. Ännu.

Emilia: Absolut, deras saker var det ju, men känns lite dumt att nån annan inte kan få leka med deras kaka för en stund, då borde de inte lämna den i sandlådan utan sätta bort den när de är klara. Jag sku ivf villa se en värld där man kan dela med sig av sina saker och leksaker och hjälpa varann och i min lilla naiva bubbla tror jag man kan få det till stånd genom att dela leksaker =)

Emilia sa...

Nå, det har du rätt i, förstås. :)

Anonym sa...

"Men nu är det ju nåt fel på samhället om situationen faktiskt är så hemsk att det är enda valet." Vaddå fel på samhället? Har du tänkt på att inom vården MÅSTE man jobba natt, i många kommuner här i Sverige har man inget val, i de flesta ssk tjänster ingår 2 nätter/vecka. Det är väl helt självklart även för dig att någon måste jobba på sjukhusen även på natten? Eller kom det som en överraskning? Du gör en värdering i en fråga som du inte vet något om. Du har uppenbarligen en naiv bild om hur man bara kan ordna det så att man inte behöver jobba på det jobbet man har. Tänk om det är ett jobb man gillar och barnen har det bra. Du tycker att det är hemskt.
Jag har barn och jobbar natt, min man gör det inte så det löser sig men dagis på dagen. Har många kollegor som använder sig av nattdagis ca. 2 ggr/vecka, för att de är ensamstående eller för att mannen också jobbar i skift. Per automatik behöver detta inte vara dåligt, barnen får tvärtom mer tid sedan dagen efter då föräldrarna är lediga. Vad jag ville säga med detta är
1) det är inte en självklarhet att man kan ordna det så som du tror, allas ekonomi klarar inte av att bara den ena jobbar, eller att man går arbetslös pga att man inte hittar ett dagjobb
2)Det handlar inte i de flesta fall om alla nätter i veckan, bara då det behövs.
3) de flesta barn känner sig trygga att sova på dagis, precis som de gör på dagsvilan på dagen. Tänk lite för innan du skriver sådant. Visst du för skriva vad du vill men då ska du veta att det sårar andra. Precis som du försöker väl de flesta föräldrar göra det som är bäst för deras barn och hela familjen.

Michaela sa...

Tack för ditt ingående svar! Och jag förstår nog att man nattjobbar, min man gör ju det också, men ändå så tycker jag det är synd att små barn måste vara borta hemmifrån på natten.

Anonym sa...

jag vill då inte vara patient på det sjukhus du jobbar på anonym. Sättet du skriver får dig att framstå som en arg och bitter människa.