söndag, februari 6

Tuttskrället

Jag har utstående tänder och jag tror att det har med min långa tuttanvänding att göra. Därför vill jag inte att mina barn ska ha tutt länge, hade en gräns på 1 år men den har nu överskridits med 4 månader.

Det var praktiskt att ha tutt på resan men nu, nu måste den bort. Främsta orsaken är att jag inte vill ta bort den närmare nya babyn och jag vill inte ta bort den när en annan får ha tutt och jag vill inte att Arthur har tutt tills han är 3 år. Sen hoppas jag ju också att han sku börja sova nätterna igenom och att man inte sku måsta sätta tutt i mun på honom sådär 3-4 gånger (ibland sätter han själv). Annars är det också bra tillfälle nu då han somnar med oss (mig) så kan man vara brevid och paja och han är lugnare. Det ska nog också bort snart igen, men nu är han så närhetssugen. Så perfect timning liksom.

Men fan det är svårt. Natten gick helt ok. Han somna över mitt huvud (bekvämt!) och på natten så böka han extra mycket och behövde pajande sådär 4-5 gånger. Att somna för dagssömn var helt omöjligt, fast det kan ha att göra med tidsskillnad också. Han försökte få ro men fick inte och sen sku han bara efter mera böcker att läsa och sen när jag sa stop så blev han helt hysterisk. Att titta på båtar lugna honom så att han sen somna i famnen.

Nu är det då bara jag som måste vara stark. Funderar på att bara kasta alla tuttar så att jag inte kan ge dem. Ska ge det 5 dagar och efter det måste det ha blivit lättare. Och jag skriver jag för Arthur är så mammig att pappa inte duger till nåt och det sku bara bli megaskrikkalas med honom.

3 kommentarer:

Waenthoronien sa...

Min mamma klippte i hemlighet sönder min tutt och lät mig fortfarande använda den. Men en sönderklippt tutt är inget kul alls så jag slutade typ följande dag...

Linn Jung sa...

Jag förde ut alla i roskisen för att vara på den säkra sidan den dagen vi slutade. Och hör och häpna, han märkte aldrig nån skillnad!

Michaela sa...

Jag ska nog också ta och kasta dem. Så att jag inte ens i misstag faller för frestelsen, för om de en gång är i flygplanet kan de inte vara i skåpet vid behov, det sku först vara fräckt!

Att klippa sönder dem är ju alltid en ide, men i detta fall tror jag att det är bäst att skippa dem helt. Problemet är att han måste lära sig somna utan nåt i munnen, och sånt tar tid.