lördag, februari 12

Tuttutvärdering

Dethär inlägget handlar igen om tuttar.

Igår när jag satt och vänta på läkaren så läste jag lite om barns tänder. Där stod att det är lättast att ta bort tutten vid 6-8 månaders ålder och att med tanke på tänderna borde det göras senast vid 2. Sen fanns där en lista med 10 punkter om vad man kan göra. Där var bland annat
  • Ge dem åt nåt djur eller julgubben
  • Ge nån upplevelse/leksak och i utbyte ska tutten bort
  • Klipp hål på tuttarna
  • Ta bara bort eller glöm nånstans
  • Avvänj långsamt så att användade minskar hela tiden
På Gran Canaria fundera vi mycket hur vi sku göra det. Micke tyckte att Arthur ännu är så baby så han måst få ha dem, så jag gjorde väl största delen av funderandet. För ett barn i Arthurs ålder (1 år och 4 månader) tror jag inte att de två första sku ha funkat, han är för liten för att förstå det. Att klippa hål sku ha kunnat gå, men varit lite riskabelt, han sku ha kunna gilla dem ändå. Att långsamt trappa ner sku för oss ha varit jobbigt eftersom största problemet varit att han behövde den för att somna, det var tecknet att nu sover vi och lugnar oss.

Och det är väl det som är problemet när de tas bort, att vissa barn har svårt att hitta nåt annat som hjälper att ta steget in i drömmarnas värld. Vissa barn kommer snabbt på hur det ska göras, men för andra tar det tid, och då tror jag inte att det har nån skillnad fast man kommit överens att du får nu leksaken och jag tutten. Problemet är inte att den är borta utan att barnet inte vet hur det ska somna. Det är iaf min teori. För vissa barn då.

Nu har vi varit 1 vecka utan. Och det blir ju bättre. Det enda är att det tar ca 1 timme (halv timme förr) för honom att somna och han somnar först 9, och sen klockan 7 (förr typ 8) börjar han genast prata och ska upp. Och det känns så lite att en 1 åring bara sover omkring 12 timmar i dygnet. Men nätterna sover han helt igenom, iaf nu när han ligger i vår säng. Inga stoppa i tutten på natten. Och det är skönt. Men istället springer jag på wc så för mig har det inte så stor skillnad.

Inga kommentarer: