måndag, januari 4

1 dag med Arthur nästan 3,5 månad

Dagen började lite över 7 med att jag bad Micke stiga upp med Arthur och byta blöja. Tillbaka kommer han med en överpigg pojke och sätter honom i sängen. Ingen vilostund för mamman här!

Arthur hade ren somna cirka halv 8, men sen vakna han igen efter halv timme och jag fick i halv timme ligga och hålla honom i handen för att han sku somna på nytt. 9-tiden somna också jag. Vaknar med ett ryck klockan 11 av att ungen håller på och storkna, eller så låter det iaf, på en sekund har jag fått upp honom och allt värkar bra. Till och med Micke hörde det fast han var i ett annat rum med hörlurar. Jag amma. Jag amma igen 20 över 1. Och halv 4. Och kvart före 6. Vissa säkert onödiga men jag hitta inte tutten och jag orka inte ligga och försöka om det kanske ändå inte sku funka. Så ja. Lite vila på moron sku ha suttit bra.

Pyjamas pojke

Stiger upp med Arthur 20 över 7, klär på honom, amma vid halv 8, satt honom i gymmet, koka kaffet, skrek åt Micke att stiga upp, konstatera att jag behöver lite lugn tid för var rätt irriterrad, åt mitt morgonmål på 2 rågbröd, yoghurt och kaffe medan jag läste yhteishyvä, sen hade jag Arthur i famnen men han var bara kinkig så han fick gå och sova. Micke låg brevid honom tills han somna halv 9 och jag börja blogga och läsa bloggar.

Gympojke

1
0 över 9 så vaknar Arthur. Ingen lång vila det. Vi sjunger lite i sängen, jag byter blöja, ammar halv 10 och klär på oss för att gå ut på en 45 minuters promenad i det härligt vintervädret. Arthur somnar 10-tiden i vagnen.


-7 grader och solsken och massa snö. Kan inte bli härligare vinterväder.

Äter en banan när jag kommer in och sätter på tvättmaskinen. Surfar på när man ska börja ge riktig mat åt babyn. Konstaterar att jag inte vet när vi ska börja eller med vad, men iaf inte än. Tidigast 4,5 månad.

Efter en 2 timmars vila vaknar Arthur klockan 12. Ammar, byter blöja och värmer upp mat åt mig själv. Efter det leker och sjunger jag med Arthur på golvet tills han börjar "kinka". Ammar. Lite över 1 somnar han i vår säng. Han kan inte somna själv ännu men om man har huvet nära hans och säger såå, samtidigt som man håller honom i handen kan han somna i sängen. Annars är det skumpande som hjälper.

Arthur fick underhålla sig själv i sittern medan jag åt gårdagens wok med gris, nudlar och grönsaker.

Han tog en tupplur på 40 minuter och vaknar kvart före 2. Denna vakenstund som varar till kvart över 3 så ligger han i gymet, tittar med mig i kort stund på desperate housewives (han älskar tvn/datorn), äter, är i sittern medan jag äter mellanmål, så byter vi blöja igen (har tyg så de håller inte lika länge som vanliga) och så får han ligga i vår säng medan jag byter lakan i hans säng, fixar tvätt och sånt.

Vaken igen 4, då jag ammar och leker lite igen. För att få dagens middag, korvsoppa gjord sätter jag honom i sjalen. Där somnar han lite före 5 och vaknar igen halv 6 just passligt när Micke kommer hem från skolan. Ammar igen klockan 6


Arthur spugla ner ett set kläder så fick nya. Äter upp sjalen. Allt tyg ska in i munnen.
Juttar med papsen

Nu ska vi snart bada honom och sen försöka få honom i säng före 8, för en 6:e tupplur får han inte ta mera. Ska också amma åtminstone 1 gång ännu och sen säkert ge lite ersättning så somnar han lättare och sover lite längre, men ibland behövs det inte.

Min dag har varit väldigt normal och tråkig. Föredrar att göra något så behöver jag inte hitta på hur jag ska underhålla honom när han vaknar för han trivs inte länge för sig själv, men alla aktiviteter börjar först nästa vecka.

Inga kommentarer: