söndag, januari 10

Funkar inte som jag vill

Känner mig blä och kom på att genom att blogga kan jag kanske komma förbi denhär blä känslan. Att skriva ut saker brukar hjälpa. Äter också kladdkaka med glass för att få dubbel effekt.

Vi hade just besök av min (halv) storebror med familj. De är för de första finskspråkiga och min finska suger. Speciellt efter att under 4 månader endast tala finska med rådgivningstanten. Sa vartannan ord på svenska, lämna meningar hängande i luften och sa helt fel saker. Var hemskt. Har traumor av det. Uj. Hata finska. De måst tro jag är en tölp (ord jag aldrig använder men låter passande).

Problem 2. Igår åt Arthur ingen ersättning och allt gick bra. Idag vakna han riktigt före de kom, börja äta bröst men när de kom innanför dörren börja han gråta och tjuta. Gick bort och försökte ge bröstet igen (han hade inte ätit ordentligt på 5 timmar) men det blev bara skrik och mera gallskrik. Han ville inte ha bröst. Var bara kinkig och gnällig. Och jag ville ju att min pojke sku vara solstråle när vi har gäster, så att alla vet hur härlig han är. Till slut värmde vi ersättning och pojken åt med god aptit och blev helt megaglad. Vad är liksom fel med bröstet när vi har gäster? Är jag på nå vis spänd så att han känner det otryggt eller vill han bara ha lugn å ro? Betyder detta att jag endast kan amma honom ensam hemma från och med nu? Är både störd på migsjälv och ungen i detta fall. Blä!

Och har inte ätit någo sötsaker på en vecka. Nu for det med. I och med en god kladdkaka som jag glömde i ungnen men endå blev en kladdkaka. Någo positivt i det negativa.

1 kommentar:

Liw sa...

Tack för kommentaren, skönt att höra att det inte bara är jag som upplever amningen som problematisk i början. Fattar inte hur man ska orka när sömnen blir så dålig, men antar att det bara är att ställa in sig på att den närmsta månaden gör jag inget annat än ammar :-)
Tycker det är så jobbigt att inte veta om hon får i sig det hon behöver, men hon är då nöjd och pigg när hon inte är hungrig så jag antar att hon mår bra..

Vad är det man säger, små barn små problem, stora barn stora problem.. Blir väl bara värre med hur och vad som funkar antar jag :-(

Trevlig kväll!
Och lycka till med dina egna amningsproblem, men som du skriver så kan nog du vara en del av problemet också om det är så att du spänner dig när det är folk närvarande vid amning..