onsdag, maj 5

Linssoppan

Min mamma hatar att laga mat. De sista åren jag bodde hemma åt jag oftast sallad eller så åt vi korvsoppa, broilerstrimlor med grädde och ris och ibland maletköttsås som jag gjorde.
De snart 5 år jag bott borta hemmifrån har jag nog oftast lagat mat, jag tycker om det, men har nog varit fast i broilerstrimlor och maletkött träsket. Men nu med Arthur vill jag att hela familjen börjar äta mindre sockeroch tillsatsämen, mera grönsaker och mindre och snällare kött. Hitta ett enkelt recept på röd linssoppa och det var så gott. Tycker om enkla recept. Här kommer den version jag gjorde:

Stek lök i en kastrull, tex fryst lök. Tillsätt 2,5 dl sköljda röda linser, 1 burk tomatkross med örter, 1 liter vatten och 1,5 "fond du chef"-buljong. Koka upp och låt småkoka i 20 minuter. Servera med gräddfil eller creme fraiche.

Rekommenderar varmt. Mättande, gott, snabbt och billigt.

Inga kommentarer: