onsdag, augusti 3

Salamandern


Min lilla, stora, söta Salamander Sander blir hela 3 månader imorgon. Och nu börjar han bli rolig.
Det har sen sådär 1 vecka tillbaka hänt helt märkbar förändring med honom. Han tittar på saker, vill vara med och vill bli underhållen och är mycket mera vaken, ibland till och med två timmar i sträck.

Han är nästan helt som Arthur vid 3 månaders ålder. Men han somnar närmare 8 och vaknar 6-7, sover ibland i egen säng, ibland brevid mig (det är ju så jobbigt att lyfta upp honom från sängen!), vägrar bröst när han är trött fast han är hungrig (kan nog dra 100 ml ersättning från flaska fast han inte ens rör bröstet), kan vänta en stund på mat efter att han vaknat och vill ha trasa över huvudet för att somna. 68 är storleken han använt i flera veckor.

3 månaders rådginvningen klarade han galant. Charma med tanten och var en solstråle. Väger 6840 gram (nästa 7 kg vid 3 månaders ålder!) och är 63 cm lång och grät bara till när han fick sprutan men det gick sen snabbt över.

---

Glömdes ju:
Inatt dokumenterade jag natten för att veta hur ofta det äts. Vanligtvis sätter jag mig bara upp och ger bröst och sittsover tills Sander igen sover och så fortsätter vi sängsova. Har sällan nån aning om hur ofta det äts. Men igår:
Klockan 8 somna Sander i famnen. Före 9 hade han vaknat upp 3 gånger och jag fick vagga lite till men klockan 9 drack han lite lite bröst och börja sova djupt. Klockan 12 åt han och klockan 2 och halv 3 (andra bröstet då), 4 skrek han och ville inte ha bröst så jag fick gå runt i lägenheten i 5 minuter tills han somna om, sen åt han igen 5.25 och 5.45 (för han hade igen somnat efter första) och sen så steg vi upp 7.
Jag är rätt överraskad över hur mycket han vaknar, trodde inte det var så mycket. Men kanske natten var exceptionell på nåt sätt.

6 kommentarer:

Lee sa...

Han har ju blivit så stor!

Katarina sa...

Så fort dom växer....

Katarina sa...

Så fort dom växer....

Michaela sa...

De gör det, men jag tycker att det är ganska roligt och då är de lättare att hantera och placera på andra ställen.

Katarina sa...

Tills dom blir trotsiga och hala som ålar... ;-)

Tanja sa...

Jag kom ihåg att du satt hit sanders mått, så jag måste komma hit och kolla. Linnéa hade rådgivning under veckan och hon väger 7,5kg nu.. och 3 månder gammal! Helt galet.