söndag, mars 6

Jag och bloggandet

1. Hur länge har du bloggat?

Börja blogga i januari 2008 som nyförlovad. Det är nu över 3 år sen.

2. Vad handlar din blogg om och vad skriver du i den?

Först handla den om bröllop, sen om graviditet, sen mycket babyyfunderingar och nu både graviditet och småbarnsfunderingar. För mig fungerar den som en dagbok för att minnas för framtiden och också som ett sätt att få ut mina tankar. Har ett stort pratbehov så bloggande stöder det.

3. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?

Följer med en massa blogga på bloglovin, vissa bloggar läser jag varje gång ett nytt inlägg ploppat upp, för andra läser jag en massa inlägg på en gång och sådana som intresserar. Har väl 5-10 bloggar som jag följer med riktigt, riktigt aktivt.

4. Vad gör din blogg speciell?

Det som jag gillar med min blogg är att den är ärlig, eller så ärlig som det går. Jag försöker att inte förfina vardagen utan bara skriva hur det är på riktigt, så som jag upplever det. Jag tycker inte om att hålla upp någon sorts fasad, jag vill vara äkta, men ibland kan man ju inte skriva exakt som det är. Om jag sku ha en anonym blogg (vilket inte sku funka, jag är en så öppen människa) sku det säkert bli mycket mera om mina och Mickes gräl och om hur idiotisk han ibland är =) Tycker också om att skriva åsikter och faktiskt ha en åsikt i frågan, det är också lättare för andra att komma fram till den egna åsikten om man läser riktiga åsikter.

Men slutligen så är min blogg inte så speciell, men för mig funkar det bra ändå.


5. Av de bloggar du läser, hur många är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar?

De flesta är dagboksbloggar som är skrivna av mammor. Sku gärna läsa mera matbloggar men har på nåt vis inte hittat nån bra att följa. Därför tycker jag om bloggar där det ibland ploppar upp recepttips.

6. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Vet inte. Troligen. Micke läser inte den, men min mamma gör det. Hon tycker väl att jag är lite för öppen och ärlig och sen att mina tankar är konstiga, men det tycker hon annars också så... =) Jag skriver på rätt samma sätt som jag pratar. Mycket och med förklaringar. Sen skriver jag också rätt mycket som jag berättar åt människor eller som jag pratat om med nån.

7. Har du träffat folk IRL, efter att ha träffat dem via bloggen?

Inte många, men sku gärna göra det. Om nån vill träffa mig får man gärna bjuda in sig på kaffe till mig, jag träffar gärna nya människor. (Och nu förbereder säkert min mamma sig på att jag bjuder in nån sinnessjuk människa)

8. Hur ser bloggandets nackdelar ut för dig?

Inga nackdelar med det. Ibland frustrerande om jag vill sätta in mycket bilder och ibland tidskrävande om det är nåt jag riktigt funderar över.

Ibland tror jag också att jag vill ha en stor, bra blogg och massa läsare, och då blir jag lite nere, men sen konstaterar jag att det sist och slutligen är för mig jag gör detta. Billig terapi liksom, och då blir allt bra igen.

4 kommentarer:

Sara sa...

jag ska nog bjuda in mej nån gång då jag har vägarna förbi! (och jag är bara lite lätt sinnessjuk! :))

Eva - Kakkakaffe sa...

Jag tänkte jag sku slänga ihop ett mail åt dig också och minns att du hade nåt michaelasvida@ men vad kom det sen? :)

Michaela sa...

Sara: Jättebra. Bjud in dig bara!

Eva: Nej, där gick det lite fel=) Men michaela.lonnblad och sen @arcada.fi efter det är (sådär allt ihop, har förstått att det inte är bra att skriva ut hela adressen nånstans, vet inte om det är sant, men riskerar inte)

Eva - Kakkakaffe sa...

Hehe, ok. Jag mindes bara att du hade samma som bloggadressen.