torsdag, mars 24

Svårt med barnvårkläder

Varför är det såååå svårt med barn utekläder.

Är det bättre att köpa endast en vattentät halare, eller köpa vattentäta hängselbyxor och en fin rock? Halaren sku vara lätt att sätta på och hålla allt skit ute, men sen behövs det nog ändå en skild rock för butik och bilresor och svalare(ifall man tror sommaren blir varm)/varmare(ifall man utgår från att sommaren är iskall) sommardagar. Har sån beslutsångest. Det jag iaf beslutat är att föra reimadräkten tillbaka, ingen ide med nåt som inte tål vatten.

4 kommentarer:

Sofia sa...

Jag jobbar på dagis och där är det vanligast att barnen har en halare och sen galon eller "kurakläder" utanpå. Just nu är det ännu vinterhalare som gäller, men då det blir varmare byts den ut mot en tunnare vårhalare. Min erfarenhet är att andra "vattentäta" kläder inte riktigt håller torrt.
Kurabyxorna finns ju i många olika märken och det är nog inte lönt att köpa det allra bästa och dyraste åt en 1,5 åring, men bara dom har bra hängslen och gummiband vid buntarna så brukar det funka bra. :)

Michaela sa...

Tack för svaret, vet man lite hur det görs på dagis. Och vi har nog ännu tänkt använda vinterhalaren, den håller också bra vatten och då behövs inga extra lager under. Men jag försöker väl vara förberedd, vill inte börja fundera/köpa/fixa sånthär sen när vi har en liten nyföding, då ska det bara var klart.

Anonym sa...

Satsa på en vättentät halare! Jobbar också på dagis, då jag inte är vårdledig, och då trodde jag inte alls att de vattentäta höll tort, men nu har jag bevisat mej fel. Utsidan är ju genomvåt och hinner inte alltid torka till eftermiddagen.
Vi har gården full med pölar nu och är super nöjd med att vinterdräckten håller vatten, annars skulle killen på 1år9mån vara genomvåt (ligger i alla pölar).
Till våren har jag en halare som håller vatten (om vi ska lita på det tillverkaren påstår), dessutom galonbyxor och en finare rock för bilresor odyl. Allt har jag fyndat begagnat på loppis. :)

Hoppsan, super långa förklaringar, utan att säga nåt vettigt.

Ett tillägg, kurabyxorna skyddar ju halarens yta från att slitas/förstöras allt för fort.

Michaela sa...

Jag funderar hela tiden på dethär och nu börjar jag igen luta mot halare, de är ju mycket enklare att klä på. Och då går det ju å rätt lätt att dra på kurabyxor. Och rockarna kommer säkert att vara billigare/på rea/finnas begagnade sen när de egentligen behövs.