tisdag, mars 8

Lyckliga människor

Ibland funderar jag på vad jag önskar att Arthur (och mina kommande barn å) ska bli när han blir stor. Eftersom man kan göra saker på så många olika sätt idag tycker jag att det är bra att veta vad man vill/önskar att målet är och sen kan man enligt bästa sättet man vet stöda det.

Och varje gång jag funderar vad jag önskar åt Arthur kommer jag fram till att jag vill att han ska vara lycklig och må bra i sig själv. Det är det absolut viktigaste. För mig är det inte viktigt hurdan karriär han gör, vad han jobbar med, hur mycket pengar han förtjänar, bara han är lycklig och tycker om sig själv.

Han ska ha gott självförtroende, vara trygg och må bra i sig själv och veta att han är bra som han är. Och det är det jag som förälder vill ge honom nu. Trygghet, kärlek, närhet och respekt. Jag tror också att om han mår bra i sig själv som skolbarn/tonåring så kommer han inte att hamna i lika mycket problem och kan kanske stå på sig själv och inte gå med i kompisars dumheter. Kanske.

Själförtroende, självrespekt, lycka och välmående är det jag önskar. För att få lite nya tankar om det har jag idag beställd boken lyckliga barn. Väntar så på att den kommer.

Inga kommentarer: