söndag, mars 27

Valsnack

Dethär med val snart är så intressant, men det är ju också lite krångligt. Hur ska man rösta liksom?

Jag gjorde hs.fi valmaskin igår och mina 6 första alternativ var sfp:are. Inget fel i det, röstar gärna på sfp. På frågan vem jag vill se i regeringen så tycker jag de gröna, sfp och saml. Och som statsminister sku jag helst se Katainen, jag gillar honom. Men då är mitt dilemma att borde jag sen endå rösta på nån i samlingspartiet så att de sku bli störst (ja för min ena röst avgör ju!).

Och sen om jag röstar på nån pytteperson i sfp som står bäst för mina åsikter, så inte kommer ju den personen in, utan det är ju de som får mest röster som får den rösten också (nu är det ju så att partiets röster delas ut på först den med mest röster och sen den med nästmest o.s.v ?). Så då borde jag ju ändå först och främst välja att vilket parti står slutligen bäst för mina åsikter och sen välja en person inom partiet.

Så krångligt är det. Men intressant, man får fundera på sina egna värderingar och vad man står för.

2 kommentarer:

Jill sa...

Jag känner Exakt som du! SFP är svårt då det finns så många olika åsikter i det partiet. SFP är givetvis bra, med tanke på svenskan osv, men saml är mera på samma våglängd som jag i många viktiga frågor.

Svårt, svårt, men också intressant, som du säger.

Michaela sa...

Med samlingspartiet vet man mera från början vad man får, om man röstar sfp måst man kolla lite vem som sannolikt får mest röster och vad just den personen står för.